Ale ökar fiberoffensiven – i storsatsning tillsammans med IP-Only för att slå regeringens bredbandsmål

Ale kommun är en av de snabbast klättrande kommunerna i PTS bredbandskartläggning och siktar nu ännu högre – kommunen ska slå regeringens bredbandsmål.
– Vi är stolta över vår positiva utveckling, men vi är inte nöjda förrän alla är med, Per Persson, bredbandssamordnare i Ale kommun.

Ale kommun var den av de som klättrade mest i PTS stora bredbandskartläggning för år 2016. Kommunen ökade 40 procent jämfört med året dessförinnan. Med detta avancerade kommunen hela 66 platser på topplistan över kommuner vad gäller bredband.

Regeringen har som mål att 95 procent av medborgarna ska ha bredband om minst 100 mbit/s till år 2020. Detta vill Ale kommun slå – tillsammans med fiberoperatören IP-Only.

– Vi är stolta över vår positiva utveckling, men vi är inte nöjda förrän alla är med. En snabb och stabil digital infrastruktur får både privatpersoner och företag att utvecklas. Och Ale ska vara en sådan plats, säger Per Persson, bredbandssamordnare i Ale kommun.

- Det vi ser nu är revolutionerande. Tillsammans med kommuner bygger vi fibernät över hela Sverige och skapar därmed grunden för morgondagens digitala samhälle där allt mer arbete och – inte minst – skola, vård och omsorg kommer att ske. Vi har förmånen att arbeta med många digitalt offensiva kommuner, och Ale är en av dem, säger Malin Karlzén, regionchef Väst på IP-Only

För ytterligare information:

IP-Only är en svensk operatör som bygger, driver och äger fiberinfrastruktur i Norden och lägger därmed grunden för det digitala samhället. Företaget investerar i Sverige, driver ett rikstäckande fibernät, ett växande antal stadsnät och bygger kontinuerligt ut ny fiberinfrastruktur. Alla IP-Onlys nät är öppna och neutrala. Företaget har flera datacenter och erbjuder bland annat molnbaserad serverkapacitet till tjänsteleverantörer. Högsta tillförlitlighet och kvalitet är grunden för hela IP-Onlys arbete. Läs gärna mer på www.ip-only.se

Vi är stolta över vår positiva utveckling, men vi är inte nöjda förrän alla är med. En snabb och stabil digital infrastruktur får både privatpersoner och företag att utvecklas. Och Ale ska vara en sådan plats.
Per Persson, bredbandssamordnare i Ale kommun
Det vi ser nu är revolutionerande. Tillsammans med kommuner bygger vi fibernät över hela Sverige och skapar därmed grunden för morgondagens digitala samhälle där allt mer arbete och – inte minst – skola, vård och omsorg kommer att ske. Vi har förmånen att arbeta med många digitalt offensiva kommuner, och Ale är en av dem.
Malin Karlzén, regionchef Väst på IP-Only