Digital storsatsning när Pressbyrån och 7-Eleven väljer IP-Only – cirka 400 butiker uppgraderas

IP-Only kommer leverera WAN, LAN och Internet till Pressbyrån och 7-Eleven. Cirka 400 butiker kommer att uppdateras. Därtill levereras säkerhetstjänster samt stöd för M2M och IoT-enheter. Affärsvärdet estimeras till 50 miljoner kronor över en period om fem år.

Pressbyrån och 7-Eleven valde fiberoperatören IP-Only när de uppgraderar digitala kommunikationsmiljön.

– Samarbetet med IP-Only ger oss möjlighet att ta nästa viktiga steg i vår digitalisering. Ytterst handlar detta om att på bästa sätt förenkla för våra kunder och rätt it-lösningar är en förutsättning för det, säger Gustav Almqvist, CIO, Reitan Convenience Sweden AB.

IP-Only kommer att leverera en fullskalig retaillösning inkluderande WAN, LAN och Internet till Pressbyrån och 7-Eleven. Fibernätet levereras med IP-Onlys tjänst IP-link med 100 Mbit/sek. Lösningen innehåller även säkerhetslösningarna DDoS-skydd samt brandvägg. Butikerna förbereds för enheter för M2M (machine-to-machine) och IoT (Internet of Things).

– Med tanke på att vi har hundratals butiker och en relation med miljontals kunder så är flexibilitet, prestanda och säkerhet i it-lösningarna självklara för oss. Vi har redan kommit långt, med detta samarbete kommer vi ännu längre, säger Gustav Almqvist.

Avtalsperioden är fem år och har ett beräknat värde om 50 miljoner kronor.

– Pressbyrån och 7-Eleven har stora krav på prestanda och säkerhet och dom gör det i större skala än de flesta. Att vi nu får förtroende att leverera en av de största butikslösningarna i Sverige är ett gott betyg till vårt erbjudande och organisation samtidigt som det är motiverande för oss. Vi ser fram emot ett gott samarbete, säger Mikael Philipsson, vd på IP-Only Networks.

Niclas Karnhill, presskontakt IP-Only.

Mer information om företagen:

Reitan Convenience Sweden AB är sedan 2004 franchisegivare inom koncepten Pressbyrån och 7-Eleven och har idag verksamhet genom 490 butiker. Reitan Convenience har under de senaste åren haft en stor framgång på den svenska marknaden. Ett avtal med Shell/St1 innebär att Reitan Convenience driver drygt 100 bensinstationer under två av världens starkaste varumärken Shell och 7-Eleven. Reitan Convenience Sweden AB ägs av det norska bolaget Reitangruppen AS som är verksamt inom affärsområdena dagligvaruhandel, servicehandel och distribution i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Litauen, Estland samt Lettland. För mer information se: www.pressbyran.sewww.7-eleven.se och www.reitangruppen.no

IP-Only är en svensk internetoperatör som bygger, driver och äger fiberinfrastruktur i Norden och lägger därmed grunden för det digitala samhället. Företaget investerar i Sverige, driver ett rikstäckande fibernät, ett växande antal stadsnät och bygger kontinuerligt ut ny fiberinfrastruktur. Alla IP-Onlys nät är öppna och neutrala. Företaget har flera datacenter och erbjuder bland annat molnbaserad serverkapacitet till tjänsteleverantörer. Högsta tillförlitlighet och kvalitet är grunden för hela IP-Onlys arbete. Läs gärna mer på www.ip-only.se

Samarbetet med IP-Only ger oss möjlighet att ta nästa viktiga steg i vår digitalisering. Ytterst handlar detta om att på bästa sätt förenkla för våra kunder och rätt it-lösningar är en förutsättning för det.
Gustav Almqvist, CIO, Reitan Convenience Sweden AB
Med tanke på att vi har hundratals butiker och en relation med miljontals kunder så är flexibilitet, prestanda och säkerhet i it-lösningarna självklara för oss. Vi har redan kommit långt, med detta samarbete kommer vi ännu längre.
Gustav Almqvist, CIO, Reitan Convenience Sweden AB
Pressbyrån och 7-Eleven har stora krav på prestanda och säkerhet och dom gör det i större skala än de flesta. Att vi nu får förtroende att leverera en av de största butikslösningarna i Sverige är ett gott betyg till vårt erbjudande och organisation samtidigt som det är motiverande för oss. Vi ser fram emot ett gott samarbete.
Mikael Philipsson, vd på IP-Only Networks