Digitalisering hetare än någonsin i Almedalen men kunskapen är låg enligt ny undersökning

Digitaliseringen blir ständigt hetare i Almedalen samtidigt som it-kunskapen är låg enligt en stor undersökning av Sifo. Endast fyra procent av it-cheferna närvarar.
– Alla pratar digitalisering, men de som kan mest är med minst. Att 96 av 100 it-chefer inte medverkar i Almedalen är en väckarklocka för alla som vill ha digitaliseringssamtal med djup, insikt och erfarenhet, säger Mikael Westerlund, it-chef på IP-Only.

Intresset kring digitalisering ökar ständigt i Almedalen. 2016 var det 301 evenemang som handlade om digitalisering, i år är det 364 – en ökning på 20 procent. Utifrån denna digitaliseringstrend gjorde Sifo en undersökning, beställd av IP-Only, där it-kunskapen kartlades – ökar den i takt med populariteten? Undersökningen gav ett nej på den frågan. Endast fyra procent av it-cheferna svarade att de åker till Almedalen. I offentlig sektor åker endast två procent – två av hundra.

Därtill är it-chefernas medverkan i evenemangen låg. Även om man begränsar urvalet till de som handlar om digitalisering – ämnet där it-chefen har djup expertkunskap och är relevant.

• Av Almedalens 3 866 evenemang handlar 364 om digitalisering, nästan en av tio.
  • Av dessa 364 evenemang är det 25 som har en it-chef som medverkande. Endast sju procent av de it-chefsrelevanta evenemangen har därmed en medverkande it-chef.
  • Med andra ord – 93 av 100 digitaliseringsevent har inte en medverkande it-chef eller motsvarande teknikkunnig person.

– Och att inte ens var tionde digitaliseringsevenemang i Almedalen har en medverkande it-chef visar kunskapsbristen på ett smärtsamt tydligt sätt. It-chefen är central för att kunna genomföra digitaliseringsresan och borde självklart synas mer än vad fallet är i Almedalen, säger Mikael Westerlund.

Mikael Westerlund är i Almedalen för fjärde året i följd. Och han är bekymrad över att känna sig alltmer ensam i sin roll.

– För mig är det självklart att vara med i Almedalen. Digitaliseringen kommer att förbättra, förenkla och effektivisera den skola, vård och omsorg som så många i Almedalen pratar om. Nya tekniska lösningar är möjliggörare till så mycket – inte minst inom offentlig sektor – så för mig är det självklart att teknikfrågor både syns och diskuteras i Almedalen, säger Mikael Westerlund.

Fakta

• Undersökningen beställdes och togs fram av IP-Only och genomfördes under första halvåret 2017 av Sifo genom telefonintervjuer med 400 it-chefer – 200 i vardera privat och offentlig verksamhet.
  • I undersökningen var ”it-chef” ett samlingsbegrepp för tio yrkestitlar med ledarskap kombinerat med teknikkunskap som gemensam nämnare.
  • Siffrorna om evenemangen togs fram ur officiella Almedalsprogrammet (13 juni 2017).

Alla pratar digitalisering, men de som kan mest är med minst. Att 96 av 100 it-chefer inte medverkar i Almedalen är en väckarklocka för alla som vill ha digitaliseringssamtal med djup, insikt och erfarenhet.
Mikael Westerlund, it-chef på IP-Only
Och att inte ens var tionde digitaliseringsevenemang i Almedalen har en medverkande it-chef visar kunskapsbristen på ett smärtsamt tydligt sätt. It-chefen är central för att kunna genomföra digitaliseringsresan och borde självklart synas mer än vad fallet är i Almedalen.