Digitalisering i norr – flera tusen Kalixbor fick fiberanslutning under 2017

Kalix kommun skrev samverkansavtal med IP-Only under våren 2017 och strax därefter började man bygga ut fibernätet. Redan under första året fick flera tusen Kalixbor höghastighetsbredband.
säger Tommy Nilsson, kommunstyrelsens ordförande, Kalix.

Under våren 2017 skrev Kalix kommun samverkansavtal med fiberoperatören IP-Only och en stor utbyggnad skedde. Över tusen hushåll fick fiberanslutning under 2017 vilket innebar att flera tusen Kalixbor fick möjlighet att använda det stabila höghastighetsbredbandet.

– 2017 var ett bra digitalt år för Kalix. Vi inledde samarbeten med privata initiativ – vilket är den klokaste vägen framåt. Dessa samarbeten har redan nu visat resultat vilket vi är glada för, säger Tommy Nilsson, kommunstyrelsens ordförande, Kalix.

Kalix kommun är mitt uppe i ett omfattande digitaliseringsarbete och fiberutbyggnaden är grunden för den.

– Under 2017 började vi bygga ut fibernätet i tätorten i stor skala vilket gjorde att vår lilla stad i norr fick samma digitala möjligheter som storstäder, och den chansen tog vi, säger Tommy Nilsson.

Samverkan mellan offentliga och privata aktörer är en nödvändighet för snabbast och klokast utbyggnad enligt IP-Only. Och det är ett komplext arbete som ligger bakom utbyggnaden.

– Att vi har så bra samarbete med många kommuner, däribland Kalix, underlättar för medborgarna som då kan få sin fiberanslutning snabbare och i många fall billigare. Men det är en komplex utbyggnad som är beroende av markavtal och tillstånd från olika parter. Att utbyggnaden kan ta uppemot två år är därför inte ovanligt för operatörer, säger Mats Nilsson, regionchef norr på IP-Only.

– Det smarta hemmet och välfärdstjänster är redan här och förutsättningen för dessa är i många fall en snabb internetuppkoppling – och därmed fibernät. Vi ser allt fler lösningar som underlättar för medborgarna och vi har bara sett början, säger Mats Nilsson.

2017 var ett bra digitalt år för Kalix. Vi inledde samarbeten med privata initiativ – vilket är den klokaste vägen framåt. Dessa samarbeten har redan nu visat resultat vilket vi är glada för.
Tommy Nilsson, kommunstyrelsens ordförande, Kalix
Under 2017 började vi bygga ut fibernätet i tätorten i stor skala vilket gjorde att vår lilla stad i norr fick samma digitala möjligheter som storstäder, och den chansen tog vi.
Tommy Nilsson, kommunstyrelsens ordförande, Kalix
Att vi har så bra samarbete med många kommuner, däribland Kalix, underlättar för medborgarna som då kan få sin fiberanslutning snabbare och i många fall billigare. Men det är en komplex utbyggnad som är beroende av markavtal och tillstånd från olika parter. Att utbyggnaden kan ta uppemot två år är därför inte ovanligt för operatörer.
Mats Nilsson, regionchef norr på IP-Only
Det smarta hemmet och välfärdstjänster är redan här och förutsättningen för dessa är i många fall en snabb internetuppkoppling – och därmed fibernät. Vi ser allt fler lösningar som underlättar för medborgarna och vi har bara sett början.
Mats Nilsson, regionchef norr på IP-Only