Halland ökar fiberutbyggnaden – Hylte kommun ökade från 8 till 79 procent anslutna hushåll på mindre än fyra år

Sedan Hylte kommun och IP-Only inledde samarbete har fiberutbyggnaden i kommunen ökat betydligt mer än genomsnittet i Sverige. 2015 hade enbart 8 procent av hushållen fiberuppkoppling. I dag, mindre än fyra år senare, är siffran 79 procent. Målet är 100 procent 2020.
– Vi är glada över den stora fibertillväxten, men vi är inte nöjda förrän alla har fiberuppkoppling, säger Ronny Löfquist, kommunstyrelsens ordförande i Hylte Kommun.

I senaste bredbandskartläggningen från Post- och telestyrelsen visar IP-Onlys samarbetspartner Region Halland tillväxtsiffror som är betydligt högre än genomsnittet. Regionen är trea i tillväxtligan. Året innan var man topp. Även Hallands kommuner visar stor fiberutbyggnad enligt bredbandskartläggningen. Hylte kommun, en av IP-Onlys cirka fyrtio samverkanskommuner, visade en fibertillväxt om 27 procent, vilket är betydligt högre än genomsnittet.

Sedan Hylte kommun skrev samverkansavtal med IP-Only 2015 har man gått från 8 procent fiberanslutna hushåll till dagens siffra på 79 procent. Över 70 procentenheter fibertillväxt på mindre än fyra år.

– Med samarbete över gränser och målinriktat arbete har vi haft en av de snabbaste utbyggnaderna i landet. Vi är glada över den stora fibertillväxten, men vi är inte nöjda förrän alla har fiberuppkoppling, säger Ronny Löfquist, kommunstyrelsens ordförande i Hylte Kommun.

Redan i början av 2016 hade alla medborgare möjlighet att kunna beställa fiber, och intresset har varit stort. Tillsammans med IP-Only satsar nu kommunen på att fler ska anmäla intresse och att man ska nå 100 procent fiberanslutna hushåll innan 2020 års utgång.

– Samarbetet med Region Halland har gett dokumenterat goda resultat, men vi är inte framme än. Med säljkampanjer och informationsinsatser siktar vi på att ännu fler ska anmäla intresse för fiberuppkoppling. Detta gäller alla halländska kommuner, även Hylte, säger JC Svensson, kommunansvarig på IP-Only.

– Bredbandsutbyggnaden visar betydligt större tillväxt i de kommuner som vi skrivit samverkansavtal med jämfört med andra kommuner. Denna effekt tydligt även i Halland och Hylte, vilket är mycket glädjande, säger JC Svensson, kommunansvarig på IP-Only.

Tillsammans med Hylte kommun presenterade IP-Only den framgångsrika fiberutbyggnaden för landsbygdsminister Jennie Nilsson 18 februari i Torup.

Källor

- Siffrorna över utbyggnaden i Hylte kommun bygger på antal folkbokförda och hushåll inom utbyggnadsområdet, inhämtat enligt kommunens GIS (geografiska informationssystem).
- PTS senaste bredbandskartläggning: https://pts.se/sv/nyheter/pressmeddelanden/2018/tre-av-fyra-hushall-och-foretag-har-tillgang-till-snabbt-bredband/

E-post: niclas.karnhill@ip-only.se

IP-Only är norra Europas ledande leverantör av nätverksinfrastruktur och nätnära tjänster. Med utgångspunkt i vårt stabila fibernät utvecklar vi produkter och lösningar som kopplar upp och ihop Sverige och Norden med all världens möjligheter.