Offensiv start på 2018 i Uppsala – tusen medborgare fick fiberanslutning under januari och februari

Fibernätet fortsätter att breda ut sig i Uppsala. Under årets första två månader fick över tusen medborgare fiberanslutning i kommunen.
– När allt fler får snabb och säker tillgång till digitala tjänsterna i kommunen underlättas vardagen, för både medborgaren och kommunen, säger Karl-Eddie Brattgjerd, regionchef Mälardalen, IP-Only.

Uppsala är en digital föregångskommun. Av hundratals kommuner var man en av endast fem nominerade till Sveriges digitaliseringskommun 2017. Några av anledningarna är en mängd digitala servicetjänster och en offensiv utbyggnad av fibernätet – digitaliseringens motorväg.

Under årets första två månader har IP-Only kopplat upp fler än tusen uppsalabor till fibernätet. Totalt har över 20 000 medborgare i Uppsala kommun beställt fiberanslutning. De första delarna av utbyggnaden i Uppsala kommun var klara under 2017, och utbyggnadstakten fortsätter att vara hög.

– Att så många redan beställt fiberanslutning är glädjande, inte minst då det skapar ett digitalt innanförskap i kommunen. När allt fler får snabb och säker tillgång till digitala tjänsterna i kommunen underlättas vardagen, för både medborgaren och kommunen, säger Karl-Eddie Brattgjerd, regionchef Mälardalen, IP-Only.

– Vi ser ett fortsatt stort intresse i området, och har goda samarbeten med såväl fiberföreningar som kommun. Samarbete är vägen framåt och det är genom dialog över gränser som vi kan nå allas våra höga fibermål, säger Gustav Ståhl, stadsnätschef Uppsala, IP-Only.

Karl-Eddie Brattgjerd, regionchef Mälardalen, IP-Only
Vi ser ett fortsatt stort intresse i området, och har goda samarbeten med såväl fiberföreningar som kommun. Samarbete är vägen framåt och det är genom dialog över gränser som vi kan nå allas våra höga fibermål.
Gustav Ståhl, stadsnätschef Uppsala, IP-Only