Över tusen hallänningar har fått fiberanslutning från IP-Only under årets första två månader

Under vinterns branschpaus i grävarbetena har IP-Only arbetat. Företaget rapporterar i dag att över tusen hallänningar fått fiberanknytning under januari och februari 2018. Och tempot kommer att öka ytterligare.
– Under 2018 kommer vi att vara den fiberaktör som bidrar mest till att landsbygdskommunerna ska kunna nå regeringens bredbandsmål och ingenting gör mig stoltare,
 säger JC Svensson, regionchef Syd på IP-Only.

I maj 2016 tecknade Region Halland och IP-Only ett uppmärksammat samverkansavtal. För första gången tog en region ett helhetsperspektiv på fiberutbyggnaden, något som har skapat positiva effekter för regionens digitala utveckling. Sedan avtalstecknandet har nära 20 000 hushåll, drygt 40 000 hallänningar, fått fibererbjudande.

– Inget är roligare än när säljfasen är över, grävningarna är gjorda och våra kunder för första gången går ut på ett internet som är snabbare och stabilare än någonsin. I många orter på landsbygden är vi i den fasen just nu, säger JC Svensson, regionchef Syd på IP-Only.

Många av IP-Onlys anslutningar är på landsbygden, där fibernätet kanske är viktigare än någon annan stans. I dag kan företaget rapportera att över tusen hallänningar fått fiberanslutning – redan under årets första två månader. Utbyggnaden har skett i delar av Laholm, Kungsbacka, Falkenberg och Halmstad. I övrigt pågår nu arbete med efteranslutningar i Hylte kommun.

– Under 2018 kommer vi att vara den fiberaktör som bidrar mest till att landsbygdskommunerna ska kunna nå regeringens bredbandsmål och ingenting gör mig stoltare. Utbyggnaden i Halland underlättas dessutom av ett mycket gott samarbete med Region Halland, en digital föregångsregion i Sverige, säger JC Svensson.

IP-Only bygger enligt den höga standarden Robust fiber, en branschsamverkan med syfte att höja kvaliteten i fiberutbyggnaden.

– Generellt håller utbyggnaden en mycket hög kvalitet men då det är ett de största infrastrukturprojekten någonsin, vi byggde över tusen mil fiber under 2017, finns naturligtvis utmaningar i vissa enstaka områden, säger JC Svensson.