Per-Arne Blomquist blir ny styrelseordförande i IP-Only

Per-Arne Blomquist, med erfarenhet från såväl telekom-, finans- som industriföretag, blir ny styrelseordförande för it- och telekomföretaget IP-Only.

– IP-Only har ett viktigt uppdrag i Sveriges näringsliv – att fortsätta vara den nationella samhällsaktören som bygger ut den digitala infrastrukturen till både hushåll och företag. Ytterst påverkar fiberutbyggnaden såväl samhällsnyttan som konkurrenskraften i vårt land. För mig personligen är det ett ytterst motiverande uppdrag, säger Per-Arne Blomquist.

Per-Arne har ett antal ledande roller inom såväl telekom som finans bakom sig. Bland annat har han varit vice vd på Telia Company och CFO på SEB. Han är i dag vice vd och CFO i Dometic Group, styrelseordförande i BlueStep Bank och har en civilekonomexamen från Handelshögskolan i Stockholm.

IP-Onlys styrelse förstärks ytterligare av Torbjörn Torell som bland annat varit vd i anläggnings- och infrastrukturföretaget Svevia och installationsföretaget Bravida.

Den tidigare styrelseordföranden Gunnar Asp lämnar uppdraget efter över fem år på posten.

– Det har varit mycket spännande och givande att vara en del i ett företag som oförtrutet bygger ut den samhällsviktiga infrastrukturen. IP-Only har visat en mycket positiv trend under Frida Westerbergs ledning och har idag en väldigt stark ledningsgrupp på plats redo att ta bolaget till nästa nivå, det är därför naturligt att nu även lämna över till en ny ordförande, säger Gunnar Asp.

– Jag vill tacka Gunnar för en stor och värdefull insats. Under hans tid som ordförande har IP-Only vuxit till ett nationellt it- och telekomföretag som driver den samhällsviktiga fiberutbyggnaden framåt. Utvecklingen i företaget är mycket positiv och Gunnar har varit en av de starka krafterna bakom det. Samtidigt vill jag välkomna Per-Arne vars erfarenhet och kunskap kommer att vara mycket viktig i IP-Onlys fortsatta utveckling, säger Johan Dettel, partner på EQT

Per-Arne Blomquist tillträder rollen som styrelseordförande 8 februari.

E-post: niclas.karnhill@ip-only.se

IP-Only är norra Europas ledande leverantör av nätverksinfrastruktur och nätnära tjänster. Med utgångspunkt i vårt stabila fibernät utvecklar vi produkter och lösningar som kopplar upp och ihop Sverige och Norden med all världens möjligheter.