Ipeer förvärvas av TeliaSonera – förenar ledande nät, integration och moln

Report this content

Från och med den 1 oktober övertas Ipeers verksamhet från ägaren Applewise AB av TeliaSoneras företagsenhet för den svenska marknaden. Kombinationen av Sveriges marknadsledande nätoperatör TeliaSonera och den ledande molnleverantören Ipeer öppnar för nya starka helhetslösningar för företag.

– Vi är stolta över att TeliaSonera identifierat Ipeer som ledande och vi är imponerade av deras framtida molnstrategi. De säkra molntjänster företag söker vilar på datacenter, garanterad nättillgänglighet och integration från en enda aktör. Tillsammans kan TeliaSonera och Ipeer erbjuda företag fler och bättre tjänster med en hög skalbarhet och säkerhet än någon annan svensk aktör, säger Johan Hedlund, VD för Applewise

– Förvärvet av Ipeer innebär att vi kan leverera nya typer av molntjänster som kompletterar vårt starka utbud av företagslösningar. Ipeer tillför teknik och kunskap av moln- och hostingtjänster för både små och stora företag. Tillsammans med vår miljardsatsning på infrastruktur, kan vi erbjuda helhetslösningar som skapar förutsättningar för våra företagskunder att använda de näst intill obegränsade möjligheter som digitaliseringen i samhället medför, säger Malin Frenning, VD Telia Sverige.

Från och med den 1 oktober utgör Ipeer AB en del av Cygates verksamhet inom TeliaSonera Sveriges företagsverksamhet, och kommer att ingå i Cygates affärsområde för moln- och hostingtjänster. Johan och Daniel Hedlund kvarstår i ledningen för den nya affärsenheten, vars bas fortsatt blir Karlstad. TeliaSonera förvärvar samtliga aktier i Ipeer AB. Köpesumman är inte offentlig. De övriga bolagen i Applewise-koncernen berörs inte av förvärvet.

– Detta är en fantastisk möjlighet för svenska molntjänster. Med TeliaSonera ser vi stora möjligheter och synergier för våra private cloud- och hybridtjänster samt potential att utveckla våra public cloud-tjänster som en del av bredare erbjudanden, säger Daniel Hedlund, styrelseledamot i Applewise.

– Nu ser vi fram emot att sätta igång arbetet att tillsammans med TeliaSonera och Cygate sätta ner foten och på riktigt förändra den svenska molnmarknaden, avslutar Daniel Hedlund.

Presskontakt: Erik Arnberg, presskontakt, Ipeer AB erik.arnberg@ipeer.se, 070-398 75 34
Telia presstjänst, press@teliasonera.com, 0771 77 58 30
Pressfoton: http://www.ipeer.se/pr.php

Applewise utvecklar och erbjuder företag moderna IT-tjänster. Koncernen grundades 2006 med säte i Karlstad. I Applewise-koncernen ingår molntjänstföretaget Ipeer AB, konsultföretaget Office IT-Partner i Karlstad AB samt Monitor Scout AB som erbjuder övervakningstjänster för internetinfrastruktur. Koncernens bolag sysselsätter i idag ett 80-tal personer i Sverige och Indien med en sammanlagd omsättning på över 80 MSEK och över 10 000 företagskunder i Sverige och Norge. www.applewise.se