3 av 4 tycker inte det är viktigt att det serveras alkohol på jobbets julbord

I en ny Sifo-undersökning* som IQ genomfört uppger drygt 3 av 4 (76 procent) att de inte tycker det är viktigt att det serveras alkohol i samband med jobbets julbord. 46 procent uppger även att kollegors alkoholkonsumtion påverkat dem negativt.

Under december är det vanligt att företag och organisationer bjuder sina anställda på julbord. Vid många av dessa julbord förekommer det en hel del alkohol, vilket kan leda till negativa upplevelser för många.

– Det är många som inte tycker att det är särskilt viktigt att det serveras alkohol i samband med jobbets julbord. Trots det är det fortfarande vanligt förekommande. Det är dags att fler arbetsgivare börjar ifrågasätta alkoholens roll i samband med julbord och om den verkligen bidrar till att göra det trevligare för alla anställda, säger Anna Kervall, tf vd på IQ.

Tips till arbetsgivare inför julbord med jobbet:
- Var restriktiv om det ska bjudas på alkohol. Sätt en maxgräns och låt de som vill dricka ytterligare alkohol betala för det själva.
- Arrangera julbord eller julfester som är attraktiva även för de som valt att inte dricka alkohol eller inte vill dricka så mycket. Säkerställ att det finns många och bra alkoholfria drycker.
- Var tydlig med vilka regler som gäller när det kommer till alkohol och hur du som chef ser på alkoholkonsumtion i samband med julbord.
- Tänk på att du som chef är en förebild. Därför är det viktigt vilka signaler du själv sänder när det kommer till alkohol. Det du gör och säger påverkar dina anställda.

Tips till dig som anställd inför julbord med jobbet:
- Alkoholtjata inte, respektera om någon kollega inte vill dricka, eller dricka så mycket, alkohol.
- Ifrågasätt alkoholkulturen på din arbetsplats. Bara för att det alltid druckits alkohol på julbordet så är det inte en anledning att fortsätta göra det. Prata med dina kollegor och chefer och föreslå att ni kan göra på ett annorlunda sätt.
- Drick med måtta. Att bli för berusad på julbordet med jobbet är aldrig bra, inte för dig själv och inte för dina kollegor. Varva ditt alkoholintag med alkoholfria drycker eller drick varannan vatten.

– Det är väldigt många som uppger att de påverkats negativt av sina kollegors alkoholkonsumtion. En ökad självinsikt kring hur det egna drickandet påverkar andra är ett viktigt första steg för att förändra detta. På ett julbord med jobbet har alla ett ansvar att se till att den egna alkoholkonsumtionen inte påverkar någon negativt, säger Anna Kervall, tf vd på IQ.

Se bifogat faktablad för ytterligare resultat från undersökningen.

*Sifo genomförde den riksrepresentativa undersökningen, på uppdrag av IQ, under perioden 25 oktober – 30 oktober 2017 bland 1000 personer 18 år och uppåt via en webbpanel.

Anna Kervall, tf vd på IQ, 072-542 27 06 alt e-post anna.kervall@iq.se

Pressbild Anna Kervall: http://www.iq.se/sv/press/pressbilder

_________________________________________________________________________________________________
IQ är en organisation som verkar för ett smartare förhållningssätt till alkohol. IQs verksamhet består av kommunikationsinsatser, rapporter och undersökningar inom aktuella alkoholfrågor samt ett rikstäckande nätverk av aktörer inom alkoholområdet. IQ är ett fristående dotterbolag till Systembolaget. Läs mer på IQ.se.