Åtta av tio unga vuxna har sett film om fest och fylla

En mätning visar att IQ:s nya film om alkohol skapar eftertanke och uppfattas som verklighetstrogen. Åtta av tio unga vuxna har sett filmen.

Under veckorna 39-43 visades filmen som Emil Möller på produktionsbolaget FLX har regisserat. Stureplansfolket, medelålders och huliganer visas i filmen till sång av Olle Ljungström. På Spotify har hans version av "Hvila vid denna källa", Fredmans Epistel nr 82 av Carl Michael Bellman, spelats över 17 000 gånger.

- Vi är jätteglada att så många unga vuxna har sett filmen och förstår budskapet. Igenkänning och eftertanke är precis vad vi vill skapa så det är mitt i prick, säger Ann-Therése Enarsson, VD för IQ.

En mätning som genomfördes av Xtreme Nordic den 19-27 oktober visar att sju av tio (70 procent) av de tillfrågade har sett filmen. Bland unga vuxna, 18-25 år, är det ännu fler (84 procent) som har gjort det.

Mer än hälften menar att filmen ger en bra bild av hur alkohol påverkar oss och att den visar situationer som många kan känna igen sig i.

Hur dricker du, egentligen?
Filmen avslutas med en hänvisning till Alkoholprofilen, ett webbaserat test med frågor om konsumtion, upplevda problem och berusning.

Webbtestet togs ursprungligen fram av Alkoholkommittén. Den 31 augusti lanserade IQ en ny version av Alkoholprofilen med möjlighet till interaktivitet och delbarhet i sociala medier. Sedan dess har över 120 000 genomfört testet och fått en uppfattning om sitt drickande.

Hälften av de unga vuxna som har använt sig av Alkoholprofilen för att få en bild av sina alkoholvanor svarar att de själva eller någon annan farit illa på grund av att de druckit. En bred majoritet har skuldkänslor och många av dem har riskabla alkoholvanor, det gäller både killar och tjejer.

Ann-Therése Enarsson, VD IQ, 08-410 249 51, 0709-21 75 50