Ny undersökning från IQ: Så är allmänhetens bild av Almedalsveckan

I en ny undersökning* som Novus genomfört, på uppdrag av IQ, svarar 92 procent i Sverige (18-79 år) att de känner till Almedalsveckan. Av dessa har drygt 4 av 10 bilden av att Almedalsveckan är ett jippo utan någon direkt påverkan på den svenska politiken. Drygt 6 av 10 tror också att de politiker som är på plats under Almedalsveckan dricker mer alkohol då jämfört med övriga arbetsveckor under året.

Under de senaste åren har Almedalen vuxit kraftigt, både vad gäller antal besökare och antal arrangemang. Almedalen har både kallats en av Sveriges viktigaste demokratiska mötesplatser och Rosédalen. Vilken av dessa bilder stämmer enligt allmänheten? Svaret är båda.

­– Drygt 9 av 10 i Sverige känner till Almedalsveckan vilket visar hur välkänt arrangemanget är. Men uppfattningen om vad Almedalsveckan är spretar lite, den verkar både ses som en viktig mötesplats för politiker och beslutsfattare och som ett alkoholstimmigt jippo, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ.

Ytterligare resultat från undersökningen i gruppen som känner till Almedalen:
- Nästan 8 av 10 (78 procent) har bilden av att Almedalen är en möjlighet för politiker, organisationer och företag att få kontakt med varandra och utbyta erfarenheter.
- Nästan hälften (48 procent) har bilden av att media rapporterar för mycket från Almedalen.
- Nästan 9 av 10 (88 procent) instämmer i påståendet ”Partiledarna åker till Almedalen för att sommartala”.
- 2 av 3 instämmer i påståendet ”Jag skulle inte sakna politikerveckan i Almedalen om den försvann”.

– Jag tycker att alkoholen står mindre i fokus i Almedalen idag jämfört med för fem år sedan. Almedalsveckan är inte politikernas motsvarighet till Stockholmsveckan, det är viktigt att den positiva utvecklingen vad beträffar alkohol fortsätter, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ.

Se befogat faktablad för ytterligare resultat från undersökningen.

* Den riksrepresentativa undersökningen genomfördes av Novus på uppdrag av IQ under perioden 26 maj – 2 juni 2015 bland 1110 personer mellan 18-79 år via en webbenkät.

Magnus Jägerskog, vd IQ, 070-227 70 35, e-post: magnus@iq.se

(Magnus Jägerskog är på plats i Almedalen måndag till och med torsdag)

Mats Mehlberg, pressekreterare IQ, 0709-160 671, e-post: mats@iq.se

______________________________________________________________
IQ är en organisation som verkar för en smartare syn på alkohol. IQs verksamhet består av informationsinsatser, rapporter och undersökningar inom aktuella alkoholfrågor samt ett rikstäckande nätverk av aktörer inom alkoholområdet. IQ är ett fristående dotterbolag till Systembolaget. Läs mer på IQ.se.