Seminarium i Almedalen: Sociala medier - alkoholreklam i nya kläder

Alkoholreklam får unga att dricka mer. Hur marknadsförs alkohol i sociala medier som Facebook, Twitter, YouTube, iPhone apps med möjligheter till interaktivitet och delbarhet? En ny kartläggning presenteras på ett seminarium i Visby den 8 juli.

Tid:       Torsdagen den 8 juli kl 09.00-10.30

Plats:     Högskolan på Gotland, lokal E31

Program:

• Gunilla Jarlbro , professor i medie- och kommunikationsvetenskap, reder ut hur våra konsumtionsmönster påverkas av reklam.
  • En ny kartläggning av ungas exponering för alkohol i reklam och sociala medier presenteras av Ann-Therése Enarsson , IQs VD.
  • Alkoholreklamen och EU-rätten: så åker man dit. Ulf Öberg , advokat, redogör för regelverket och ger exempel på rättsfall.
  • Reglering på önskelistan! Europaparlamentarikern Anna Hedh beskriver vad som skulle kunna göras och hur verkligheten ser ut.

Samtalsledare: Pelle Thörnberg

Pressbilder finns på http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/iq

Ann-Therése Enarsson, VD IQ, 08-410 249 51, 0709 21 75 50

Om oss

IQ är en organisation som verkar för en smartare syn på alkohol. IQs verksamhet består av kommunikationsinsatser, rapporter och undersökningar inom aktuella alkoholfrågor samt ett rikstäckande nätverk av aktörer inom alkoholområdet. IQ är ett fristående dotterbolag till Systembolaget. Läs mer på IQ.se.