Delårsrapport tredje kvartalet 2018

Irisity AB (publ) levererar förbättrat resultat samt ökar takten i den internationella SaaS utrullningen.

VD-kommenterar andra kvartalet:

Omsättningen uppgick under perioden till 13,9 MSEK (9,2), rörelseresultatet EBITDA uppgick till 2,6 MSEK (1,7). Resultatet efter skatt stärktes till 1,2 MSEK (0,6). Bruttomarginalen förbättrades och uppgick till 83,5 procent (77).

Irisity fortsätter arbetet med att utveckla bolaget till affärsmodell SaaS (Security as a Service), varvid omfattande investeringar genomförs i R&D, organisation samt internationalisering.

Under kvartalet har SaaS samarbetsavtalen med Portugals ledande säkerhetsbolag Trivalor samt säkerhetskoncernen G4S enhet i Lettland övergått i kommersiellt läge och utrullning. Tillsammans med Siteguard i Sydafrika och Skankontroll i Norge, sker nu en utrullning av SaaS tjänsten IRIS på flera internationella marknader. Övriga samarbetsavtal såväl inom marknadsområde SaaS som inbäddad Linux följer plan, undantaget Imperator i Ryssland och Securitas i UAE som till följd av kapacitetsbrist tillfälligt försatts i vänteläge. Under perioden har nya samarbetsavtal ingåtts med Solid Security i Polen, Dahua Technology och Hikvision i Kina samt med Hanwha och Hitron i Sydkorea. Vidare har efter periodens slut, samarbeten även inletts med Juwentus Security i Polen samt Avarn Security i Sverige.

Bolaget upplever ett starkt globalt marknadsintresse för IRIS, men begränsas av kapacitetsbrist i leveransen varför vi avser att kraftigt utöka bemanningen inom såväl SaaS som inbäddad Linux. Vidare kommer R&D att ytterligare stärkas genom nyrekryteringar samt etablering av en tredje utvecklingsenhet.

Tredje kvartalet 2018 i sammandrag:

• Omsättningen uppgick till 13,9 MSEK (9,2), varav aktiverat arbete stod för 4,5 MSEK (1,3).
  • Bruttomarginalen uppgick till 83,5 procent (77).
  • Rörelseresultatet (EBITDA) uppgick till 2,6 MSEK (1,7).
  • Resultatet efter skatt uppgick till 1,2 MSEK (0,6).
  • MRR uppgick till 1,2 MSEK (0,2).
  • Trivalor (Portugal) och G4S (Lettland) har övergått i kommersiell utrullning.
  • Bolaget har inlett samarbete med Solid Security i Polen, Dahua Technology och Hikvision i Kina, Hanwha och Hitron i Sydkorea, samt efter periodens slut Juwentus Security i Polen samt Avarn Security i Sverige.

Rapporten finns tillgänglig på www.irisity.com

marcus@irisity.com

Irisity AB (publ) är ledande inom AI-baserad analys, våra proaktivt arbetande och självlärande algoritmer uppgraderar såväl befintliga som nya övervakningskameror och bevakningssystem till aktivt larmande enheter. Med Irisitys SaaS lösning, IRIS™ vänds uppmärksamheten mot verkligt skarpa händelser istället för falsklarm. Irisitys AI algoritmer har en hög precision och kan avgöra mänsklig aktivitet på långa avstånd i alla ljusförhållanden.

IRIS™ algoritmer analyserar en mängd applikationsområden inkluderat kritisk infrastruktur, skolor, nattlig övervakning av äldre i hemmet och olika typer av skyddsobjekt.

Irisitys algoritmer arbetar också med en av den mest omfattande maskininlärningen, baserad på över tio års lärande och miljoner av situationer.

Med en offensiv tillväxtstrategi i ett av världens största och snabbast växande bransch-segment ökar vi vår innovationstakt, samt expanderar vårt SaaS erbjudande IRIS™ internationellt.

Video: https://www.youtube.com/watch?v=KQikmTVqajM

Irisity AB (publ) is a leader in intelligent camera surveillance. Using AI and proactive, self-learning algorithms, we upgrade both existing and new surveillance cameras and monitoring systems from passive to proactive alarming devices. IRIS™, Irisity’s SaaS solution, turns attention on true events rather than false alarms. Irisity’s high-precision AI algorithms detect human activity at long distances during all light conditions.

IRIS™ currently serves a wide range of security applications for hundreds of clients throughout Scandinavia; including schools, overnight monitoring of the elderly in their homes, car parks, critical infrastructure and various types of protective areas.

Through an ambitious growth strategy in one of the world’s most rapidly expanding industry sector, we are investing in new innovation and expanding our IRIS™ SaaS offer internationally.

Denna information är sådan information som Irisity AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 oktober 2018 kl. 08:00 CET.

This information is information that Irisity AB (publ) is obliged to make public pursuant to the EU Market Abuse Regulation and the Securities Markets Act. The information was submitted for publication, through the agency of the contact person set out above, at 08:00 CET on October 25, 2018.