Penser Access: Irisity - MRR stiger kraftigt

Irisity överträffar våra förväntningar och omsätter totalt SEKm 13,9 varav aktiverat arbete utgör SEKm 4,5. Bruttomarginalen stiger till 83,5%, ett kvitto på att bolaget fortsätter röra sig mot ett renodlat mjukvarubolag. Den siffra vi anser vara mest imponerande i rapporten är MRR (monthly recurring revenue) nu uppgår till SEKm 1,2. Vi tror denna siffra kommer att fortsätta växa kraftigt under Q4 då projekten med G4S i Estland samt Trivalor i Portugal fortfarande är i slutfasen av sin kommersialisering. Efter kvartalets utgång har två nya LOIs skrivits, med Juwentus Security i Polen och  AVARN Security i Sverige slutits, ett tecken på att bolagets försäljningsarbete går enligt plan, pipelinen är så välfylld att två projekt, Securitas UAE och Imperator i Ryssland har satts på hold för tillfället. Då SaaS intäkterna växer i en imponerande takt väljer vi att justera upp våra estimat för 2019 års försäljning med 14% och EPS med 37%. Anledningen att EPS ökar så kraftigt är den höga bruttomarginalen. Vi ser fortsatt hög potential i bolaget till en hög risk.

Läs den fullständiga analysen: https://epaccess.penser.se/analys/mrr-stiger-kraftigt/

Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på www.penser.se