IRRAS UTÖKAR SITT TEAM I USA INOM PRODUKTUTVECKLING OCH TILLVERKNING GENOM ATT ANSTÄLLA NYCKELMEDARBETARE

- Anställningen av nya nyckelmedarbetare stödjer lanseringen av IRRAflow® i USA i slutet av 2018

Stockholm, 15 oktober 2018 – IRRAS AB (Nasdaq First North Premier: IRRAS) meddelar i dag att bolaget har utökat sin kapacitet inom produktutveckling och tillverkning genom att anställa meriterade nyckelmedarbetare. I USA anställs Adam Sampson som ska leda produktion och tillverkning som Vice President of Product Excellence samt Dino De Cicco som Senior Director, Product Development. Tillsammans har Adam Sampson och Dino De Cicco över 40 års relevant erfarenhet av medicintekniska produkter och stor expertis inom utveckling och lansering av innovativa produkter globalt. Adam Sampson kommer från en roll som Global Vice President of Engineering & Product Development på Fluidmaster och dessförinnan var han Principal Product Manager på Sun Microsystems. Dino De Cicco var tidigare Senior R&D Manager på Philips och dessförinnan Director of Engineering på Nexgen Medical Systems.

”Det är mycket spännande att två så framgångsrika och erfarna experter på medicintekniska produkter som Adam och Dino börjar på IRRAS. De är en oerhörd tillgång för bolaget i takt med att vi fortsätter att rekrytera meriterade nyckelmedarbetare och stärker både vår tekniska och kulturella kompetens. Vi ser fram emot att ta tillvara deras expertis när vi förbereder lanseringen av IRRAflow i USA senare i år”, säger Kleanthis G. Xanthopoulos, Ph.D., VD för IRRAS.

info@irras.com

CFO och vice VD

+46 706 67 31 06

fredrik.alpsten@irras.com

IRRAS AB (NASDAQ Stockholm: IRRAS) är ett noterat medicintekniskt bolag i kommersiell fas som inriktar sig på utveckling och kommersialisering av innovativa lösningar för hjärnkirurgi. Företagets första produkt IRRAflow® adresserar de komplikationer som är förknippade med nuvarande behandlingsmetoder för intrakraniella blödningar. Detta genom att med en dubbellumenkateter administrera vätskor för sköljning av sjukdomsområdet och samtidigt dränera vätska. IRRAflow erhöll FDA-godkännande i juli 2018.

Under behandlingen spolas katetern ren per automatik med jämna mellanrum för att förhindra ocklusion (blockering) av katetern. Eftersom IRRAflow är ett helt slutet system kan det dessutom potentiellt sett minska den dokumenterade infektionsrisken till följd av dessa procedurer. IRRAflow-systemet inkluderar dessutom en ICP-mätare (tryckmätare) och systemet använder mjukvara för att reglera önskat tryck.

IRRAS AB (publ) är noterat på Nasdaq First North Premier. Wildeco är bolagets certified adviser.

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 oktober 2018 kl. 08.00 (CET).