Finalisterna klara till Stora FM-priset – rekordmånga tävlande

Det blev tävlingsbidrag från Chalmers, Halmstads Högskola och Handelshögskolan vid Karlstads Universitet som gick till final i tävlingen ”Stora FM-priset”, som i år har samlat rekordmånga tävlande universitets- och högskolestudenter från hela Sverige. Av sammanlagt ett 40-tal tävlande bidrag har juryn nu valt ut tre finalister, där vinnaren presenteras vid den stora branschkonferensen Nordic Workplace i november.

Tävlingen är öppen för akademiska uppsatser och syftar till att få fram kreativa förslag som kan öka produktiviteten inom Facility Management-branschen. Prissumman är 100 000 kronor.

Finalbidragen är ”The Tenant Way” av Victor Andersson och Robert Woodbridge från Chalmers Tekniska Högskola, ”Attitude Towards Lean” av Niklas Göthberg och Anastacia Simonchik vid Halmstads Högskola samt ”Recovery-processen” av Helena Fryklund och Binasa Prusevic vid Handelshögskolan vid Karlstads universitet.

Vilket av dessa bidrag som vinner förstapriset respektive delar andrapriset avslöjas vid prisutdelningen i sam­band med IFMA:s stora årliga konferens ”Nordic Workplace” i Stockholm den 20 november i år.

Stora FM-priset har instiftats av ISS, som är Sveriges och Nordens största tjänsteföretag. Tanken med priset är att det ska bidra till utvecklingen av FM-branschen, med nya idéer som leder till höjd produk­tivitet och ökad effektivitet. Men det är också ett led i en strävan att synliggöra branschen och öka dess attraktionskraft bland studenter.

Priset delas ut en gång om året och premierar de mest intelligenta och nytänkande akademiska uppsatserna i Sverige. Den totala prissumman är 100 000 kronor i form av stipendier. Den uppsats som juryn anser är bäst belönas med 50 000 kronor. Ytterligare två uppsatser får 25 000 kronor vardera.

Juryn bestod i år av representanter från både akademin och FM-branschen: Almegas ordförande Håkan Bryngelson, professor Bo Edvardsson från Centrum för Tjänsteforskning, Affärshögskolans utbildnings­ansvarige Torbjörn Britz, branschorganisationen IFMA:s ordförande Erik Ahrsjö samt Christer Ekelund, marknads- och kommunikationsdirektör på ISS.

– Det är verkligen glädjande både att vi har fått ett sådant stort gensvar från studenter vid en rad olika universitet och högskolor, och att ansökningarna spänner över ett så brett område. Många av bidragen håller också en mycket bra kvalitet, vilket pekar på att det finns hög kompetens och kreativitet bland de tävlande, säger Christer Ekelund.

– Det är viktigt för utvecklingen av Facility Manage­ment-branschen, som idag sysselsätter 150 000 personer i Sverige, och därmed är av stor samhällsekonomisk betydelse. Som marknadsledande tjänsteföretag på området vill vi med detta årligen återkommande pris bidra till en fortsatt utveck­ling av branschen, säger Lars Täuber, affärsområdeschef ISS och ledamot i Almega FM-företagens styrelse.

-----

För mer information, kontakta: Christer Ekelund, marknad- och kommunikationsdirektör samt pressansvarig på ISS, christer.ekelund@se.issworld.com, 073-436 53 55

ISS Facility Services AB är Sveriges och Nordens största tjänsteföretag med 11 000 medarbetare i Sverige och 44 000 medarbetare i Norden. Svensk omsättning är 5 miljarder SEK och kommer från en mängd tjänsteområden som bl a facility management, mat och dryck, kontorstjänster, fastighetstjänster och städtjänster.  IFS, Integrated Facility Services, är ISS unika leveransmodell där flera tjänster samordnas och levereras med egen personal. ISS ingår i ISS A/S som ägs av bl a EQT. Koncernen har över 530 000 medarbetare i mer än 50 länder, vilket gör oss till världens fjärde största privata arbetsgivare. www.se.issworld.com

Taggar: