BIMobject AB och IT Gården AB tecknar avtal

Två av Skånes hetaste tillväxtbolag inom IT har tecknat samarbetsavtal. BIMobject® väljer IT Gården för att säkerställa krav inom kapacitet och tillväxt.

BIMobject® driver en av världens mest använda produktportaler inom bygg och inredningsindustrin. Systemet har redan närmare 30 000 användare över hela världen så som arkitekter, designers och konstruktörer. Dessa söker efter digitala produkter s.k. BIM objekt från leverantörer som kan laddas hem till användarens CAD, 3D eller BIM mjukvara.

Tillverkare av bygg och inredningsprodukter publicerar och analyserar sina BIM objekt på produkt portalen och detta görs i cloud applikationer som t.e.x BIManalytics™. Efterfrågan på dessa system och lösningar har gjort att trafiken till produktportalen ökat exponentiellt och även större krav sätts på tillgänglighet och responstid i analysprogrammen, samtidigt som mängden data som ska analyseras ökar. Idag har BIMobject®.com portalen haft närmare en halv miljon nedladdningar av BIM objekt, digitala produkter.

För att kunna möta denna efterfrågan och kunna växa framöver vände sig BIMobject® till IT gården. Beslutet togs att flytta lösningen till IT Gården för att få en säker och redundant miljö för att kunna hantera BIMobject®s expansion. Både användare och produkttillverkare ställer krav om snabb och säker access till systemet. IT Gården är en av få datacenter leverantörer som kan leverera dynamisk operatörsbunden teknik i kombination med skalbarheten att hantera infrastrukturen för BIMobject®.

”Det var flera olika orsaker till att vi valde IT Gården som leverantör men det viktigaste för oss var det professionella bemötandet, den unika tekniska lösningen som anpassades för oss och våra kunder samt det säkerhetstänkande och driftskompetens som finns hos IT Gården”  säger Stefan Larsson, VD BIMobject®

BIMobject AB är ett svenskt företag med global skalbar affärsidé. BIMobject AB hjälper kunder att bli mer framgångsrika inom marknadsföring och försäljning, genom att skapa virtuella kopior av deras produkter som BIM-objekt.  BIMobject AB utvecklar IT-verktyg, webblösningar och tjänster för skapandet, konverteringen och publiceringen av BIM-objekt på nätet och skapar en direktlänk mellan produkterna och föreskrivande led som använder BIM/CAD-system i bygg- och inredningsbranschen.

BIMobject® - Vinnare av Red Herring Europe Top 100 Awards 2013, Vinnare av 2013 Red Herring 100 Global och vinnare av IAIR AWARDS 2013!

IT Gården omvandlar kunders investeringar till en lägre kostnad genom att dela utrustning och tjänster. Detta utför vi med välutbildad personal, certifierade processer och sex miljövänliga datacenters. IT Gården grundades 1999 och har sedan dess växt till 65 anställda med en omsättning på över 100 miljoner kr.  Vår vision är att leverera Stressfri IT.

BIMobject och IT Gården tecknar avtal

det viktigaste för oss var det professionella bemötandet
Stefan Larsson, VD BIMobject®