Eurovision 2013 tog hjälp av IT Gården

IT Gården hjälpte Eurovision 2013 med säker kommunikation för fans, artister, journalister och bloggare.

IT Gården fick det prestigefyllda uppdraget att installera nätet för journalister, fans och bloggare under Eurovison 2013 i Malmö Arena som vanns av Emmelie de Forest. Tävlingen ses av 125 miljoner tittare med hjälp av 250 kameror.

Under några intensiva dagar ville journalister, fans, artister och bloggare rapportera snabbt och säkert direkt ifrån Eurovision 2013. Utmaningen var att hantera trådlösa simultana inloggningar med ett säkert nät. Alla som har varit på ett större evenemang och försökt att använda sin smartphone känner igen sig när man inte kan använda det trådlösa nätet. Nätet hittas men man kan inte surfa.

IT Gården installerade trådlös teknik ifrån Ruckus, säkerhet ifrån Dell Sonicwall och Dell Powerconnect. Uppdraget var att supportera 1700 journalister, 300 artister och samtliga fans ifrån 47 länder. Ruckus hanterar fler användare per station än övriga marknaden vilket gör att man inte behöver montera lika många accesstationer. Dell byggde för hög redundans genom Spillover-teknik som öppnar nya länkar när trafikmängden blir för hög och switcharna använde out-of-band-management vilket säkrar drift och strömtillförsel.

- Problemet med WiFi på skolor och arenor är löst säger Anders Nyström på IT Gården. Ruckus har lyckats med det unika att hantera simultana inloggningar med färre accesstationer. De trådlösa stationerna ifrån Ruckus hanterar fler användare vilket sänker den totala kostnaden.

Installationen utfördes av IT Gårdens tekniker och resultatet fick bra respons. Sverige fick mycket bra kritik för ett väl arrangerat evenemang på alla tekniska instanser och det passar väl in på IT Gårdens vision om Stressfri IT.

IT Gården omvandlar kunders investeringar till en lägre kostnad genom att dela utrustning och tjänster. Detta utför vi med välutbildad personal, certifierade processer och våra sex miljövänliga datacenters. IT-Gården grundades 1999 och har sedan dess växt till 60 anställda med en omsättning på över 100 miljoner kr.  Vår vision är att leverera Stressfri IT.

Eurovision 2013 tog hjälp av IT Gården

-Problemet med WiFi på skolor och arenor är löst
Anders Nyström