IT Gårdens VD utan dator i 30 dagar

30 dagar. Så lång tid ska IT Gårdens VD, Johan Henckel, klara sig utan dator. Istället ska han ta sig an utmaningen som delat världens IT infrastruktur experter i två läger. Kan en Smartphone ersätta datorn helt?

Bakgrund

Redan 2015 rapporterade Wired Magazine att inom två år kan din dator vara ersatt av en smartphone. 2017 slår Samsung försäljningsrekord med en ökning på ca 300 procent jämfört med föregående år. Detta har lett till att många tekniska infrastrukturanalytiker tror att datorn är på livssupport. Globala experter förutspår nu att smartphones och surfplattor i allt större utsträckning kommer att ersätta desktops och bärbara datorer. Därtill rapporterade IDC och Gartner nyligen att PC-marknaden sjönk mellan 10 och 12 procent 2016

Bryta en vana

Är det möjligt för en VD för ett expansivt IT-företag att klara sig i 30 dagar med endast en smartphone? Enligt Highexistance tar det en människa med stark karaktär 30 dagars arbete att bryta en vana och forma en ny. De två första veckorna är de hårdaste. Research gjord av New York Times menar också att det aldrig är för sent att bryta en vana. Vanor är bestående under hela ens livstid. Så det bästa sättet att bryta en vana är att inse faktorerna av vanan samt att konstant påminna sig om slutmålet om det lyckas.

Teknisk hårdvara

Johan Henckel kommer i utmaningen använda sig av en Samsung Galaxy Note 8 tillsammans med Samsung DeX Station EE-MG950 och en USB-C till HDMI adapter. Med Samsung DeX kommer han kunna ansluta sin Smartphone till en skärm, ett tangentbord och en mus och använda telefonen som en stationär dator. Vi kommer under nästkommande vecka gå djupare in i mjukvaran och den underliggande tekniken som fjärranslutningar via VDI tillsammans med IT Gårdens CTO, Magnus Nilsson.

Intervju med Johan Henckel

Som VD för ett expansivt IT-företag, hur ser du på dina möjligheter att endast förlita dig på en Smartphone?

-Det är den stora utmaningen. Vi är ett IT-företag som redan arbetar innovativt. Så jag ser denna utmaning som ett naturligt steg att utvärdera den senaste teknologin för att ligga i framkant, både internt och gentemot våra kunder. Så det är en spännande utmaning att pröva en ny teknik och nya mobila sätt att arbeta.

Vad föranledde utmaningen att endast förlita dig på en Smartphone istället för en dator?

-Idag har jag med mig både telefon och dator vart jag än ska. Jag vill pröva om det är möjligt att genom ny teknik att endast använda en av enheterna. Telefonen har jag alltid med mig, på kvällar, möten och fritidsaktiviteter. Vart jag än befinner mig så den finns alltid lättillgänglig kontra en dator som kanske kan vara ersättningsbar.

Vad tror du kommer bli den största utmaningen?

-Alla små praktiska saker som vi tar för givet. Exempelvis presentation för kunder, partners och andra intressenter. Jag har tidigare gjort flera försök med en platta som inte fungerat på grund av inkompatibel teknik. Nu har vi kanske funnit en teknisk lösning som kan fungera.

Frågan om Smartphone kommer ersätta datorn helt har delat världens tekniska infrastrukturanalytiker i två läger. Hur ser du på utvecklingen för Smartphones respektive dator?

Utvecklingen för Smartphones går snabbt framåt. Får några år sedan skedde 80 procent av arbetet på datorn och ca 20 procent på smartphones och surfplattor. En vän sade till mig redan 2014 de rollerna kommer vara omvända om några år. Så jag ser fram emot att utmaningen och verkligen se om teorin fungerar i praktiken.

Information om utmaningen kommer att uppdateras varje vecka på IT Gårdens
sociala plattformar och vår hemsida.

Johan Henchel
johan.henckel@itgarden.se

Daniel Fogmark
daniel.fogmark@itgarden.se

IT Gården grundades 1999 och har sedan starten arbetat med drift, hosting och molnlösningar. Vår vision är stressfri IT där vi levererar marknadens senaste teknologi till ett fast pris per användare per månad. Vi har över 100 medarbetare, 8 egna datacenters, svensk lokal support 24/7 och tar ett stort miljöansvar.

30 dagar. Så lång tid ska IT Gårdens VD, Johan Henckel, klara sig utan dator. Många tekniska infrastrukturanalytiker tror att datorn är på livssupport. Globala experter förutsätter nu att smartphones och surfplattor i allt större utsträckning kommer att ersätta desktops och bärbara datorer. Men går det i praktiken?

Det är en spännande utmaning att pröva en ny teknik och nya mobila sätt att arbeta.
Johan Henckel