Skånskt IT-företag investerar i förnyelsebar solenergi

IT Gården investerar i en modern solcellspark och siktar på att bli självförsörjande på el. Företaget växlar upp ännu en nivå i miljösatsningen

IT Gårdens datacenter är redan energieffektiva genom att datacenterna kyls med ett grundvatten system. Detta innebär att IT Gården har installerat fyra pumpar som kyler all it utrustning med vatten - Kall och varm luft blandas aldrig, detta ger en besparing på minst 98% jämfört med traditionella datacenters - säger Magnus Nilsson (Infrastruktur ansvarig). Detta kompletteras nu med el ifrån förnyelsebar solenergi. En solpark kommer att byggas vid E6:an i höjd med Landskrona Södra. - Vårt läge är perfekt och vi är stolta att leda miljövänliga energiinvesteringar i Sverige - säger Jan Swedin, VD på IT Gården.

Satsningen på solcellsparken matchar IT Gårdens kraftiga tillväxt. IT Gården har på bara de tre senaste åren växt till 100 anställda och har en rullande årsomsättning på 250 miljoner svenska kronor. IT Gården förser 40000 användare med miljövänlig el och detta sker genom huvudkontor i Landskrona och samt filial i Göteborg.

Tekniken kan leverera 200 000 kWh per år och skall byggas öster om E6.an vid IT Gårdens huvudkontor i Landskrona. Solcellsparken beräknas att stå färdig till sommaren 2016. Solparken består av 635 stycken 315 watts solpaneler som monteras på ställning och är ett högkvalitativt montagematerial för solenergi. Parkens fundament är påldrivning som är snabbmonterat och stabilt för att klara meteorologiska påfrestningar. För att omvandla likström från panelerna till växelström i elnätet används växelomriktare och optimerare som är en beprövad teknik som används i över 90 länder.

IT Gården bryter branschlogiken och levererar Stressfri IT utan tekniska diskussioner, lätt att beställa och rörlig kostnad per månad beroende på kundens behov.Företaget omsätter 180 miljoner med 87 anställda samt 8 datacenters. Kunderna supporteras 24/7 över hela världen i olika branscher. Vår vision är Stressfri IT.

Skånskt IT-företag investerar i förnyelsebar solenergi

vi är stolta att leda miljövänliga energiinvesteringar i Sverige
Jan Swedin VD IT Gården