SUMMERING AV IT GÅRDENS VD UTMANING

Nu har IT Gårdens VD Johan Henckel varit utan dator i 30 dagar. Den tid experterna anser det tar att byta en vana till en annan. Har han lyckats?

Förutsättningar

Utmaningen bestod av inte använda sin dator på något sätt under 30 dagar och bara förlita sig på sin smartphone. Hårdvaran Johan använt istället för en dator bestod av Samsung Galaxy Note 8 tillsammans med Samsung DeX Station EE-MG950 och en USB-C till HDMI adapter. Till detta har vi integrerat mjukvara i form av HP Smart vilket innehåller verktyg för att skriva ut, skanna och ställa in skrivare. För åtkomst till Excel, Word och PowerPoint har vi använt Microsoft Office Mobile. För access till IT Gårdens affärs- och ekonomisystem har vi använt Citrix Receiver. Slutligen har vi integrerat en VDI-lösning (Virtual Desktop Infrastructure) vilket har förbättrat utnyttjandegraden och informationssäkerheten.

Att bryta en vana

Det tar minst 30 dagar att bryta en vana och forma en ny enligt experter inom området. De två första veckorna är de hårdaste. Johan bekräftar att de första veckorna då all mjukvara inte var implementerad så saknade han datorn. Det var det svåra inledningsvis, att inte kunna göra de små sakerna man tar för givet, som presentationer och åtkomst till affärssystem med mera. Det blev enklare vid implementeringen av VDI-lösningen och VMware. Johan berättar om en liknelse om bilkörning. Om du kört samma sträcka till arbetet och tillbaka under flera år. Du bestämmer dig sedan att byta körväg. Du kör den nya vägsträckan i 30 dagar och du kommer aldrig återgå till den gamla. Detsamma gäller egentligen alla vanor, de går att bryta och forma nya, fortsätter Johan. Men det krävs envishet, planering och att fokusera på slutmålet.

Hur har det gått för Johan efter 30 dagar?

Kan du summera din upplevelse?

Bland kunder och kollegerna på IT Gården har responsen varit enbart positiv. Många är intresserade av vad som kommer att bli nästa steg i det digitala samhället och om framtida arbetssätt. Personligen har utmaningen varit positiv och lärorik. Som ett proaktivt IT-företag är det vår skyldighet att kontinuerligt testa och implementera den senaste tekniken. Det har varit en känsla av frihet att bara lägga telefonen i fickan och sen vara på min väg.

Det alla vill veta, har du använt datorn under utmaningens 30 dagar?

Nej, den har under hela utmaningen varit inspärrad i ett kassaskåp. Där kommer den förbli då jag ser detta som ett fortsatt hållbart arbetssätt där fördelarna klart överväger nackdelarna.

Allt fler människor vill kunna arbeta mobilt, vad har du får råd till dessa organisationer?

Utöver att kontakta IT Gården säger Johan med ett leende. Baserat på min personliga upplevelse är mina tips att köra Android. Välj sedan en mobiltelefon med mycket minne och kraft. Implementera sedan mjukvara samt en VDI och/eller Citrix-lösning och investera i en mobile applications suite.

Vad har varit det svåraste under utmaningen?

Det har varit lite strul med kablar och inkompatibel teknik, framförallt vid presentationer. Då har jag saknat datorn. Men det mesta går att lösa med de rätta tekniska förutsättningarna. Detta tillsammans med mina fantastiska medarbetare som besitter en enorm teknisk kompetens.

Vad många av oss är nyfikna på; kommer du återgå till datorn nu?

Mitt korta svar är nej. Den snabba digitaliseringen som sker just nu tillsammans med ett friare och mobilt arbetsklimat kommer behovet för mobila lösningar öka. Så är jag övertygad om att ju smartare telefonerna blir, att olika mobila lösningar kommer bli ett större och mer hållbart arbetssätt i framtiden.

Har du missat tidigare artiklar finner du dem här

Johan Henckel
johan.henckel@itgarden.se

Marknad
Daniel Fogmark
daniel.fogmark@itgarden.se

IT Gården grundades 1999 och har sedan starten arbetat med drift, hosting och molnlösningar. Vår vision är stressfri IT där vi levererar marknadens senaste teknologi till ett fast pris per användare per månad. Vi har över 100 medarbetare, 8 egna datacenters, svensk lokal support 24/7 och tar ett stort miljöansvar.

Johan Henckel