Anders Moberg föreslås till ITAB Shop Concepts styrelse

Valberedningen i ITAB Shop Concept (publ) kommer att föreslå att årsstämman 5 maj väljer Anders Moberg som ordinarie styrelseledamot.

Anders Moberg har lång internationell erfarenhet av retail-branschen och har, som vi bedömer det, en av marknadens bästa förståelser för hur branschen har och i framtiden kommer att utvecklas, inte minst ur ett internationellt perspektiv.

Anders är sedan en tid tillbaka en viktig person i ITABs introduktion av EasyFlow - världens första helautomatiska kassadisk som identifierar varor utan att behöva använda varans streckkod.

Anders tidigare erfarenheter och nuvarande uppdrag är bl a:

IKEA International – President and CEO 1986-1999

The Home Depot – Group President International 1999-2002

Royal Ahold – President and CEO 2003-2007

Majid Al Futtaim Group – CEO 2007-2008

Anders Moberg har idag bl a följande styrelseuppdrag:

Clas Ohlson AB (styrelseordförande), DFDS A/S, Husqvarna AB, Byggmax, Ahlstrom Corporation, Hema B.V, ZetaDisplay AB, Biva A/S (styrelseordförande)

Anders Moberg är sedan 2009 adjungerad professor på Copenhagen Business School

Anders Moberg har nyligen köpt 150.000 B-aktier i ITAB Shop Concept AB.

CEO, Ulf Rostedt

Telefon: 46 36 31 73 00
Mobil: 46 70 694 86 82

ITAB är marknadsledare i Europa på kassadiskar och levererar över 20 000 kassadiskar om året till detaljhandeln. ITAB Shop Concept AB, som är noterat vid OMX Nordic Exchange, levererar kompletta butiksinredningar till dagligvaru- och fackhandeln. Verksamheten består av projektledning, design, utveckling, tillverkning och försäljning. I konceptsortimentet ingår butiksinredningar i främst trä och metall, butiksutrustning såsom kassadiskar och entrésystem samt egenutvecklade produkter. Koncernen har cirka 1 500 anställda och omsatte 2 747 miljoner SEK under 2010.