Posta inrikes 1. kl julhälsningarna senast på tisdag

Inrikes 1 kl. julhälsningar, dvs. julhälsningar med 65 cents frimärken, hinner fram till jul om de postas senast tisdagen 21.12. Finländarna skickar årligen drygt 50 miljoner julhälsningar. Omkring fem miljoner av dessa går utomlands. Rätta adressuppgifter på julhälsningarna garanterar att försändelserna kommer smidigt fram. I adressfältet skall man anteckna mottagarens för- och efternamn, gatuadress, husets och lägenhetens nummer samt postnummer och adressort. Man kan avgiftsfritt kontrollera de rätta postnumren på adressen www.posti.fi/postinumeroluettelo. Mottagarens adressuppgifter kan kontrolleras på www.vaestorekisterikeskus.fi. Tjänsten kostar 2,25 euro/adress. Hempaket ända hem Med Postens Hempaket skickar man julklappar behändigt över hela Finland. Hempaket levereras hos mottagaren i hela landet med undantag för Åland. Posten ringer upp mottagaren så att man kan komma överens om utdelningstidpunkten. Paketen delas ut må–fr kl. 9–21. Inför julen är sista postningsdagen tisdagen 21.12. Hempaketet kostar från 10,50 till 13,70 €. I priset ingår förutom förpackning även leverans hos mottagaren. Försändelsens maximivikt är 30 kg. Ytterligare information om julpostärenden finns på Postens webbsidor, www.posti.fi. Kunderna betjänas också av Postens telefontjänst på svenska på numret 0200 27100 (lna/msa) och på finska på 0200 71000 må–fr kl. 8–20 och lö kl. 9–14. YTTERLIGARE INFORMATION: Produktchef Irina Kemppainen, tfn 020 451 7302, irina.kemppainen@posti.fi