Carnegie väljer ClearCube och ITF till toppmodernt handlargolv

Report this content

Carnegie Investment Bank i Stockholm väljer ITF som leverantör av ClearCube-teknik till det nya toppmoderna handlargolvet. Hög säkerhet, effektiv energihantering, förbättrad arbetsmiljö och hög prestanda är några faktorer som gjorde att valet föll på ClearCubes PCoIP-lösning.

Göran Andersson, IT-chef på Carnegie, ser lösningen som en viktig del i att skapa en effektiv och arbetsmiljövänlig arbetsplats för företagets aktiemäklare. – Vi ställer höga krav på datakraften på vårt handlargolv – den är en förutsättning för att våra mäklare ska kunna prestera på hög nivå. Att centralisera arbetsstationerna med ClearCubes PCoIP-lösning är säkert, energieffektivt och prestandamässigt överlägset. Dessutom skapar det en bättre arbetsmiljö för våra anställda. En annan stor fördel är att vi kan erbjuda samma tjänster med oförminskad prestanda till våra regionkontor på andra orter i Sverige och i andra länder, säger Göran Andersson. ClearCubes centraliserade lösning för PCoIP innebär att man ersätter de traditionella arbetsstationerna ute på skrivborden med kraftfulla, energisnåla och säkra blad-PC som placeras i en central datahall. På arbetsplatsen finns bara en liten användarport som ansluts till fyra skärmar, mus och tangentbord. Kommunikationen mellan arbetsplatsen och datahallen sker över det vanliga IP-nätet via PCoIP-protokollet. ClearCubes blad-PC är 38 procent energisnålare än konkurrenternas, och eliminerar 94 procent av den värme som en traditionell PC genererar. Randy Printz, VD på ClearCube, tycker att Carnegies nya handlargolv är ett kvitto på att ITF och ClearCube tillsammans kan leverera marknadsledande PCoIP-lösningar. - Vi är mycket nöjda med att arbeta med ITF och tillsammans kan vi leverera marknadsledande lösningar. ClearCube var först med en fyrskärmslösning för PCoIP som har blivit mycket uppskattad av kunderna. Företag med behov av många skärmar på arbetsplatserna kan nu få ett kostnadseffektivt alternativ till traditionella arbetsstationer, säger Randy Printz. Nicklas Henriksson, VD på ITF, ser partnerskapet med ClearCube som en möjlighet att kunna erbjuda lösningar för fler företag. - Vårt partnerskap med ClearCube ger oss möjlighet att erbjuda mycket attraktiva lösningar för företag inom den finansiella sektorn, där Carnegie Investment Bank är ett exempel. Men även många andra större bolag och organisationer behöver göra energibesparingar och skapa bättre arbetsmiljö för användarna samtidigt som man maximerar säkerheten på klientsidan, säger Nicklas Henriksson. - Vi har arbetat med ClearCubes lösningar inom finansmarknaden sedan 2005. Nu är det många fler svenska bolag och marknader som börjar få upp ögonen för PCoIP, fortsätter han. ClearCube är först med att använda ett unikt ASIC-chip från Teradici i sin fyrskärmsblad-PC. Det gör att man kan leverera mycket hög kvalitet för användaren via PCoIP. - Vi är stolta över att ha utvecklat en blad-PC som är både energisnål och kraftfull. Samtidigt ger den också en god användarupplevelse, hög säkerhetsnivå och alla de fördelar som en centraliserad hantering medför, säger Randy Printz. Dan Cordingley, VD på Teradici, håller med om att ClearCube är en tillverkare i framkant. - ClearCube har alltid varit ett företag som satsat på nya innovativa produkter. De är marknadsledande inom PCoIP och har många gånger bevisat att deras lösningar håller hög klass. Carnegies handlargolv med ClearCubes fyrskärmslösning är ett mycket bra exempel på detta, säger Dan Cordingley. Om ClearCube ClearCube Technology är marknadsledande inom lösningar för centralisering och virtualisering av datorer. ClearCubes blad-PC-lösningar ger lägre driftskostnader samtidigt som säkerheten höjs och tillgängligheten ökas. Det finns många exempel på företag och organisationer som valt blad-PC från ClearCube: statliga myndigheter, globala finansbolag, stora sjukhus och landsting, skolor och universitet. Mer information finns på www.clearcube.com. Om Teradici Teradici Corporations grundades 2004 och har sitt huvudkontor i Burnaby, Kanada. Företaget har bland annat utvecklat en teknik för PCoIP (PC-over-IP), en lösning som får det vanliga IP-nätverket att leverera prestanda för "remote desktops", dvs. fjärråtkomst till datorer. Med Teradicis lösning upplever företagen hög användarvänlighet, eftersom tekniken har en unik kombination av algoritmer för grafik, högpresterande processorer och kommunikationskort för klienter och servrar. Mer information finns på www.teradici.com. Om ITF ITF är en innovativ rådgivare och leverantör inom teknik och informationshantering. Kunderna är främst stora och medelstora företag som får en garanti för att deras IT-investeringar är långsiktigt lönsamma och effektiva – i stället för att köpa enskilda produkter eller tjänster. ITF jobbar alltid med den senaste tekniken och är marknadsledande inom bland annat virtualisering. ITF startades 1999 och har i dag cirka 75 anställda i Stockholm och Göteborg. Mer information finns på www.itf.se. För mer information, kontakta: Nicklas Henriksson, VD, ITF 073-633 09 35 nicklas.henriksson@itf.se Mikael Westmark, presskontakt 08-522 378 01 mikael@westmark.se