Demokratisk organisering i Röstånga och sociologinestorn Göran Therborn prisas med Jämlikhetspriset 2018

Jämlikhetspriset på 100 000 kronor 2018 tilldelas den ideella föreningen Röstånga Tillsammans med följande motivering:

Föreningen Röstånga Tillsammans har genom ett brett och praktiskt samhällsarbete med frågor som bostäder, arbetsplatser, turism och utbildning visat på styrkan i en demokratisk organisering för att stärka gemenskap och byutveckling.

Röstånga är en tätort i Svalövs kommun med knappt tusen invånare. Den ideella föreningen Röstånga Tillsammans bildades 2008 för att stärka gemenskap och samarbete. Föreningen har startat utvecklingsbolaget RUAB, som inte är vinstutdelande och har nära hälften av byns invånare som delägare. Bolaget äger idag sju fastigheter som utgör en ekonomisk bas och kan användas för olika ändamål som gynnar bygden. Det gamla fryshuset köptes för några tusen kronor och är idag omgjort till en liten konsthall. Stationshuset är inköpt och inrymmer restaurang och kulturlokaler. Bolaget har även kunnat ta över och rusta upp fallfärdiga hus som idag hyrs ut till flyktingar som kunnat etablera sig på orten. Upprustningen av husen har skett i samarbete med det offentliga, men man har också kunnat anlita kunniga hantverkare från Syrien. Bolaget hyser också ett minibryggeri som framställer ett utmärkt öl.

– Jag är imponerad av den initiativkraft som föreningen visat och av hur man genom ett demokratiskt arbetssätt byggt på gemenskap och tillit kunnat engagera så många i byn, säger Jämlikhetsfondens ordförande Per Sundgren.

Jämlikhetsfondens Hederspris på 10 000 kronor tilldelas forskaren och författaren Göran Therborn med följande motivering:

Göran Therborn, professor i sociologi vid Cambridge University, har i över 40 år forskat och skrivit om klass och ojämlikhet. Han är en internationell ledande forskare och har nu senast publicerat böckerna Ojämlikhet dödar (2016) och Kapitalet, överheten och alla vi andra (2018).

Prisutdelningen, ett samarrangemang med ABF-Stockholm, kommer att ske i ABF-huset i Stockholm den 4 oktober kl 18. Initiativtagare till stiftelsen Jämlikhetsfonden är Per Sundgren. Den andra stiftaren är det fackliga institutet Katalys. I styrelsen som beslutat om pristagarna sitter Per Sundgren (ordf.), Ingela Edlund (Seko), Johan Lindholm (Byggnads), Åsa Linderborg (kulturchef), Helen Pettersson (ABF), Gustaf Arrhenius (Institutet för framtidsstudier) och Gordon Hahn (Coompanion).

Per Sundgren, Ordf. för Stiftelsen Jämlikhetsfonden, tel 073-733 68 92
Nils Phillips. Ordf. Röstånga tillsammans, tel 073-644 77 38