Succé för hyrcykelsystemet Styr & Ställ - 1 miljon cykelturer sedan starten

Styr & Ställ har sedan starten i augusti 2010 genererat en miljon cykelturer i Göteborgs Stad. För att fira detta fick den miljonte låntagaren Viveka Nordling ett livslångt cykelkort vid en presskonferens idag utanför kommunhuset i Göteborg, utdelad av Trafiknämndens ordförande Johan Nyhus (S).

Göteborgarnas intresse och engagemang för cyklarna är fantastiskt, säger Johan Nyhus, Kommunalråd (S).

Idag finns 60 cykelstationer med ca 1 000 cyklar i Göteborg. En genomsnittlig resa med cyklarna i systemet varar ca 17-20 minuter och användarna färdas ca 4 km per resa. Årets säsong pågår till den 30 november. I en internationell jämförelse för hyrcykelsystem av motsvarande storlek ligger redan Göteborg i den absoluta toppen i antal användare. Cykelkortet är integrerat med Västtrafikkortet och har access till Göteborg citycard.

Vi är glada och stolta över att när det blev möjligt att även använda korten för Västtrafik och Göteborg City card i systemet har användandet ökat ytterligare. Kundundersökningen som årligen görs av Sifo visar att 94 % av användarna är nöjda med Styr & Ställ, vilket är fantastiskt, säger Magnus Heljeberg, vd JCDecaux, som sköter driften av styr&ställ.

Faktaruta

• Priset på säsongskort 125 kr
  • Cykelsäsongen är mellan 1 mars – 30 november
  • 1 000 cyklar fördelade på 60 stationer
  • 3-dagars cykelkort ingår i Göteborg city card from 1 mars 2013
  • Västtrafikkortet fungerar som cykelkort

Mer info finns på; www.jcdecaux.se

www.styrochstall.se

Presskontakt

JCDecaux Sverige AB, Kommunikationschef Carina Herly, 070-558 05 66, carina.herly@jcdecaux.se

Eva Eriksson telefon: 031- 368 26 64
E-post: eva.eriksson@trafikkontoret.goteborg.se

JCDecaux startade sin verksamhet i Sverige 1989 och har idag samarbetsavtal med 23 av landets största kommuner. Affärsidén är enkel: JCDecaux erbjuder kommuner väl underhållna gatumöbler i hög kvalitet, såsom väderskydd, helautomatiska toaletter, papperskorgar, hyrcykelsystem mm utan kostnad för kommunerna. Finansieringen sker genom reklam som dessutom inte behöver vara placerad vid nyttigheterna.

Idag har JCDecaux installerat omkring 9 000 gatumöbler i Sverige fördelat på bland annat 2 500 väderskydd, 70 helautomatiska toaletter, 1 500 samhällsinformationstavlor och över 3 000 papperskorgar. Utöver detta har ett hyrcykelsystem installerats i Göteborg med 1000 cyklar.

Om oss

JCDecaux är ett familjeföretag som sedan år 1964 växt till att bli världens största utomhusreklamföretag. Företaget verkar i 4 435 städer i 76 olika länder. JCDecauxs reklamtavlor når ut till mer än 250 miljoner människor varje dag. Totalt jobbar cirka 12 900 personer på JCDecaux och dess huvudkontor ligger i Neuilly-sur-Seine, en vacker förort till Paris. JCDecaux startade sin verksamhet i Sverige 1989 och finns idag i de 25 största kommunerna och har 100 anställda. JCDecaux erbjuder reklamköparna de bästa reklamplatserna med den högsta räckvidden i de största städerna. Kommunerna erbjuds väl underhållna gatumöbler i hög kvalitet, såsom väderskydd, helautomatiska toaletter, papperskorgar, lånecykelsystem etc. utan kostnad för kommunerna. Finansieringen sker genom reklam som inte behöver vara direkt placerad vid nyttigheterna. Ett mycket bra underhåll med egen personal med kollektivavtal är en viktig orsak till JCDecauxs framgång. Underhållsavdelningen med cirka 70 medarbetare ser till att alla gatumöbler och reklambärare alltid är rena och snygga.