Alfons Åberg flyttar in på sju tågstationer

Jernhusen har klart med en lekfull ny resenär på stationen. Alfons Åberg flyttar in på sju tågstationer runt om i Sverige.

–       Vi vill skapa nya spännande mötesplatser för både vuxna och barn och självklart vill vi inspirera fler barn att välja tåget, säger Kerstin Gillsbro, vd, Jernhusen.

Gunilla Bergströms hyllade barnböcker med Alfons Åberg och hans pappa har roat flera generationer föräldrar och barn. Med träffsäkra skildringar av vardagens dilemman har Alfons Åberg lärt oss mer om det mesta.
Nu tar Alfons Åberg klivet in på sju av Jernhusens stationer under 2018. Först ut är Norrköping, och under våren följer Borlänge, Linköping, Malmö, Skövde, Stockholm och Göteborg.

Kerstin Gillsbro, vd Jernhusen:
– Vi vill lyfta barnperspektivet och göra det roligare för barnen att vänta på buss eller tåg på de aktuella stationerna, de är framtidens resenärer. Och vi är väldigt glada över att det här samarbetet leder till att Alfons Åberg flyttar in hos oss. Alla barn, även vi lite vuxna barn, kan relatera till Alfons Åberg och hans pappa. Vår ambition är att skapa nya spännande mötesplatser för både vuxna och barn.

"Res med Alfons Åberg” är Jernhusens härliga barntema på stationerna som bidrar till lärande genom lek. Här ges barnen möjlighet att mötas mellan fantasi och verklighet i väntan på tåget eller bussen.

Gunilla Bergströms son Pål Andersson som är delägare och jobbar dagligen med Alfons Åberg via rättighetsbolaget Bok-Makaren AB är glad över samarbetet:
– Jätteroligt. Tågstationer är som en miniatyr av samhället i stort. Alla åker tåg. Vuxna, barn, far- och morföräldrar. Gunilla kommenterade det själv som en glad överraskning, ”vad kul”.

Vi ser andra exempel på att just barnkultur flyttar ut i det offentliga rummet på flygplatser och torg. Kan just barnkulturen bli den nya ”offentliga konsten”?

– Barnkultur glöms ofta bort och även om många har olika typer av lekland så saknas ofta kopplingen till något mer. En djupare koppling. Här hoppas vi att barn både kan leka och att dom vuxna också får med sig en påminnelse om Alfons. De flesta vuxna i Sverige i dag har sin egen koppling till Alfons. Vi hoppas att föräldrar ska påminnas och läsa böckerna för sina barn. Och böckerna förmedlar många positiva värderingar. Alfons har aldrig varit den som står med en pekpinne och är moralpredikant, det förmedlas värderingar på ett ganska diskret sätt, tycker vi.

Näringslivsprofilen Michael Treschow som varit styrelseordförande i multinationella bolag som Electrolux, Ericsson och Unilever är engagerad styrelsemedlem i Bok-Makaren. Och för honom är kopplingen mellan Alfons och just tåg given:
– Man förväntar sig att Alfons skulle ha åkt tåg med pappan om han skulle ut och resa.

Varför tror du att vi ser flera aktuella exempel på just barnkultur som ”offentlig konst”...?
– Man blir alltid glad när man ser barnkultur. Det behövs i allt annat allvar som omger oss. Och att lyssna på barnen tycker jag ger mycket inspiration. Det här kan vara en mötesplats där vi vuxna kan möta barnen. Det är härligt att barnen i dag har en så naturlig plats i det offentliga rummet.

Hur ser du på att just Jernhusen gör detta?

– Jernhusen gör en riktig bedömning och satsning. Det blir positivt i resandet, att bygga in en upplevelse med Alfons i köandet och väntandet… Det blir en fantastisk möjlighet att roa barnen, slutar Treschow.

FAKTA: ”Res med Alfons”
Hur: Konceptet är flexibelt och kan justeras utifrån de olika stationernas möjligheter med antalet inredningsdetaljer.
Vad: Alfonsstaty, helikopter, tåg, höghus med biljettlucka, väggtavlor; järnvägskarta, rullpussel, lustiga speglar och touchskärm med spel.
När: Norrköping först ut på fredag, Borlänge (mars), Göteborg (april), Stockholm (maj), Malmö (maj), Linköping (juni) och Skövde (juni).

Cecilia Granath, Chef Företagskommunikation, Jernhusen, 073-439 26 21
Ann Lindberg, Ansvarig Brand Alliances, Jernhusen, 073-312 90 29
Elisabet Granlund, Verksamhetschef, Bok-Makaren AB, 076-205 09 09

Jernhusen äger, utvecklar och förvaltar ett fastighetsbestånd av stationer, stationsområden, underhållsdepåer och godsterminaler längs den svenska järnvägen. Jernhusen ägs av svenska staten och har cirka 200 medarbetare. Fastighetsbeståndet uppgår till 161 fastigheter, med ett totalt marknadsvärde på 16,2 miljarder kronor.

Taggar: