Henrik Fontin ny HR- och verksamhetsutvecklingschef på Jernhusen

Henrik Fontin tillträder som HR- och verksamhetsutvecklingschef på Jernhusen den 6 augusti. Han efterträder Maria Dillner Sjölin som går vidare till Veolia.

Henrik Fontin har drivit HR-frågor de senaste 15 åren genom sin konsultverksamhet och har de senaste åren haft flera olika uppdrag som interim HR-chef, utbildare och bollplank till företag och organisationer. Dessförinnan har han bland annat jobbat med HR relaterade frågor på Dagens Nyheter, Swedbank och Plantagen. Henrik har också erfarenhet av Jernhusen då han 2015–2016 var tillförordnad HR-chef på företaget.

- Henrik Fontin blir en stark strategisk kraft för vårt HR- och verksamhetsutvecklingsarbete. Vi verkar i en värld som förändras och är snabbrörlig med ökande konkurrens inom flera kompetensområden. Vårt fokus för HR ligger på framtidens utmaningar inom kompetensutveckling och kunskapsuppbyggnad, säger Kerstin Gillsbro, vd för Jernhusen.

- Det ska bli riktigt roligt att få komma tillbaka till Jernhusen. Jernhusen är ett fantastiskt bolag med ett spännande uppdrag som verkar mitt i samhället, sådant är kul, säger Henrik Fontin.

Kerstin Gillsbro, Vd Jernhusen, 070-621 26 29

Cecilia Granath, Pressansvarig Jernhusen 0734-39 26 21

Jernhusen äger, utvecklar och förvaltar ett fastighetsbestånd av stationer, stationsområden, underhållsdepåer och godsterminaler längs den svenska järnvägen. Jernhusen ägs av svenska staten och har cirka 200 medarbetare. Fastighetsbeståndet uppgår till 155 fastigheter, med ett totalt marknadsvärde på 16,3 miljarder kronor.