Jernhusen återköper obligation och utökar volym i befintlig

Jernhusen har återköpt resterande del av en utestående obligation till ett belopp om 100 MSEK (ISIN SE0006027421). Samtidigt genomfördes en utökning av den nyemission som Jernhusen informerade om tidigare i veckan med ett belopp om 100 MSEK till totalt 200 MSEK (ISIN SE0009241680).

Utökningen av lånet emitterades på samma kurs och villkor som originallånet, det vill säga med rörlig ränta om Stibor 3M + 0,84 procentenheter under fem år. Den nya obligationen kommer att noteras på Nasdaq OMX Stockholm och den återköpta obligationen kommer att avnoteras från samma handelsplats.

Återköpet och nyemissionen är i linje med vår finansieringsstrategi och syftar till att förlänga kapitalbindningen för att undvika kortfristig finansiering i obligationsportföljen, säger Marcus Jansson, finanschef på Jernhusen.

Information om Jernhusens finansiering finns på bolagets webbplats www.jernhusen.se/finans.

Marcus Jansson, finanschef, telefon 073-439 26 20, marcus.jansson@jernhusen.se
Anders Bäck, ekonomidirektör/vVD, telefon 070-623 62 55, anders.back@jernhusen.se

Jernhusen äger, utvecklar och förvaltar ett fastighetsbestånd av stationer, stationsområden, underhållsdepåer och godsterminaler längs den svenska järnvägen. Jernhusen ägs av svenska staten och har cirka 200 medarbetare. Fastighetsbeståndet uppgår till 170 fastigheter, med ett totalt marknadsvärde på 14,7 miljarder kronor.