Jernhusen investerar 200 miljoner kronor och byggstartar kontorshuset Glasvasen

Huset, som blir inflyttningsklart under 2015, har ett av Malmös bästa kontorslägen precis vid Malmö Centralstation och utgör startskottet för stadsdelen Södra Nyhamnen.

Glasvasen är ett nytt kontorshus i nya stadsdelen Södra Nyhamnen och innehåller 6 000 kvm kontor och knappt 1 000 kvm butikslokaler i gatuplanet. De flexibla kontorsplanen kan, beroende på hyresgästernas önskemål, rymma totalt upp till 600 arbetsplatser. I gatuplanet planeras för butiker, restauranger och café.

- Byggstarten innebär att Jernhusen nu tar första steget och påbörjar förvandlingen av Södra Nyhamnen till en attraktiv stationsnära stadsdel. Här växer Malmös nya citydistrikt fram, där Glasvasen kommer att bli en viktig profilbyggnad i området, säger Ann Wiberg, affärsområdeschef Stadsprojekt på Jernhusen.

Byggstart kommer att ske så snart bygglov är klart, vilket beräknas bli i början av 2014. Inflyttning planeras till hösten 2015.

- Det finns ett stort intresse av att hyra lokaler i Glasvasen. Läget och kontorshuset med dess unika arkitektur passar för företag som ser kontoret som en del i sitt varumärke och som vill ha nära till kollektivtrafiken. I dagsläget har vi dialog med ett stort antal potentiella hyresgäster, säger Rolf Larsson, regionchef Malmö.

Området är ett av Malmös mest intressanta med södra Sveriges bästa kommunikationsläge samt närhet till både den gamla stadskärnan och de nya områdena mot Västra Hamnen och Malmö Live. Målet är att utveckla en levande stadsdel med bland annat arbetsplatser, hotell och bostäder. Den flerfaldigt prisbelönta Centralstationen kommer utgöra hjärtat i stadsdelen. Stationen har utvecklats till en både effektiv station och matdestination som bidrar till både karaktären och pulsen i stadsdelen. 50 000 personer besöker Malmö Centralstation varje dag.

Mer information:

Ann Wiberg, Affärsområdeschef Stadsprojekt Jernhusen, 0734-39 26 28

Rolf Larsson, regionchef Stadsprojekt Malmö Jernhusen, 040-664 28 36

Jernhusen äger, utvecklar och förvaltar ett fastighetsbestånd av stationer, stationsområden, underhållsdepåer och godsterminaler längs den svenska järnvägen. Jernhusen ägs av svenska staten och har 245 medarbetare. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Fastighetsbeståndet uppgår till 234 fastigheter, med ett totalt marknadsvärde på 10,6 miljarder kronor.

Taggar: