Jernhusen rekryterar inom stadsutveckling

Jernhusen går in i nästa fas för utvecklingen av den stationsnära staden och rekryterar Daniel Markström, Humlegården Fastigheters arkitekturchef samt projektchef, i en nytillsatt affärsutvecklarroll, som affärsstrateg.

- Vi ser framför oss en stark utvecklingsfas. Jernhusen agerar nu för att utveckla stationsnära områden i framförallt Stockholm, Göteborg och Malmö. Daniels kompetens och erfarenhet inom stadsbyggnad, arkitektur och komplexa projekt kommer vara till stor nytta i Jernhusens stora stadsutvecklingsprojekt, säger Ann Wiberg, affärsområdeschef Jernhusen.

Jernhusen planerar centrala kontor, ytor för handel, service och hotell samt bostäder. Målet är att få fler att välja kollektivtrafiken med nya stadsmiljöer som sjuder av liv dygnet runt där såväl resenärer och boende som arbetande och företag trivs och vill etablera sig. Motorn i stadsdelarna är Centralstationerna som ser till att flödet och pulsen ligger på en hög nivå.

- Jag ser verkligen fram emot att bidra till Jernhusens utveckling. Det finns en otrolig potential i fastighetsbeståndet. I kombination med Jernhusens höga ambitioner inom stadsutveckling finns förutsättningar att verkligen göra skillnad för Stockholms, Göteborgs och Malmös framtid, säger Daniel Markström.

Daniel börjar på Jernhusen den 15 september och kommer vara placerad på Stockholmskontoret. Precis innan sommaren anställdes också Jörgen Ljungberg i Göteborg och Freddie Bergkvist i Malmö, båda från Skanska. Samtidigt med Daniel börjar också Elin Flamand från Swedbank i Stockholm.

Ann Wiberg, Affärsområdeschef Jernhusen, 0734-39 26 28

Cecilia Granath, Pressansvarig på Jernhusen, 0734-39 26 21

Foto: Jonas Eriksson

www.jernhusen.se

Jernhusen äger, utvecklar och förvaltar ett fastighetsbestånd av stationer, stationsområden, underhållsdepåer och godsterminaler längs den svenska järnvägen. Jernhusen ägs av svenska staten och har cirka 200 medarbetare. Fastighetsbeståndet uppgår till 171 fastigheter, med ett totalt marknadsvärde på 14,9 miljarder kronor.

Taggar:

Citat

Vi ser framför oss en stark utvecklingsfas. Jernhusen agerar nu för att utveckla stationsnära områden i framförallt Stockholm, Göteborg och Malmö. Daniels kompetens och erfarenhet inom stadsbyggnad, arkitektur och komplexa projekt kommer vara till stor nytta i Jernhusens stora stadsutvecklingsprojekt.
Ann Wiberg, affärsområdeschef Jernhusen