Jernspiran - eventtävlingen som gör skillnad

Nu utlyser Jernhusen tävlingen Jernspiran, för att inspirera till projekt som kan förändra världen - på riktigt. I prispotten ligger kommunikation värd 900 000 kronor och två miljoner mottagare av viktiga budskap.

Fastighetsägaren Jernhusen har som vision att göra skillnad för människor och miljö. Genom att utlysa tävlingen vill de hjälpa andra företag och organisationer som, bokstavligt talat, vill nå ut för att förändra världen.

- När vi fick idén kändes det självklart. Allt kommer tillbaka till vår omvärld och de problem som finns. Idag sätter inte människor allt hopp till politiker, utan konsumenter förväntar sig att företag ska ta ledarposition i att driva förändring. Här vill vi hjälpa till, eftersom vi sitter på en så stor publik. Varje vecka passerar två miljoner människor våra tre största stationer, säger Åsa Agemalm, Chef Jernhusen Media.

I och med tävlingen får tre vinnare chansen att visa upp sitt engagemang för upp till två miljoner människor på centralstationerna i Stockholm, Göteborg eller Malmö. Nytt för i år är ett kraftigt ökat värde på prissumman och en större mängd exponeringsytor.

- Vi välkomnar både företag, organisationer och ideella föreningar. Det vi vill se är äkta engagemang och visualiserade idéer för hur man gör skillnad. Vi hoppas på stort gensvar. Det finns så många som gör bra insatser för till exempel klimatet, jämlikhet och mänskliga rättigheter. Vi vill ge dem möjligheten att visa det och interagera med människor så fler vill vara med och göra en förändring, säger Åsa Agemalm.

Fakta Jernspiran - eventtävlingen som gör skillnad:

- Tävlingen pågår från och med 17 september till och med 12 oktober

- Beskriv hur du vill visa upp ditt engagemang i form av en meningsfull upplevelse

- Tre vinnare utses och får under en vecka varsin eventyta plus utvalda reklamytor på en av Sveriges tre största stationer, Malmö, Stockholm eller Göteborg

- Totala prissumman uppgår till 900 000 kronor, med en räckvidd på två miljoner människor

- 2017 års vinnande bidrag handlade om att få in nyanlända och utrikesfödda på arbetsmarknaden, att motverka och förebygga mobbning på arbetsplatser och att locka barn och unga att intressera sig för teknik

- Vinnarna av Jernspiran 2018 utses av en handplockad jury i november

- De vinnande eventen ska genomföras under första halvåret 2019

Vill du veta mer:

Ann Hermansson, marknadsansvarig Jernhusen Media: ann.hermansson@jernhusen.se eller 073-413 32 46

Jernhusen äger, utvecklar och förvaltar ett fastighetsbestånd av stationer, stationsområden, underhållsdepåer och godsterminaler längs den svenska järnvägen. Jernhusen ägs av svenska staten och har cirka 200 medarbetare. Fastighetsbeståndet uppgår till 155 fastigheter, med ett totalt marknadsvärde på 16,6 miljarder kronor.