Mannheimer Swartling första hyresgästen i Glasvasen i Södra Nyhamnen i Malmö

Jernhusen har tecknat ett 10-årigt ”Grönt Hyresavtal” med Mannheimer Swartling Advokatbyrå. De kommer att hyra 2 600 kvm, nästan hälften av ytan i det nya kontorshuset Glasvasen. Beräknad inflyttning är i början av 2016.

Mannheimer Swartling Advokatbyrås Malmökontor flyttar till nya lokaler i Jernhusens nya kontorsfastighet Glasvasen, ett stenkast från Centralstationen. Kontor nära kommunikationer med en tydlig miljöprofil var viktiga kriterier när Mannerheimer Swartling letade nya lokaler, anpassade till företagets behov idag och för framtiden.

- Anledningen till att vi flyttar är att få lokaler som möter våra och våra klienters framtida krav på verksamheten. Samtidigt ser vi möjligheten att skapa en attraktiv arbetsplats för medarbetare och en central mötesplats för våra klienter. Glasvasens miljöprofil är också en viktig anledning som stämmer väl överens med vår långsiktighet och vårt hållbarhetsarbete. Efter en grundlig urvalsprocess har vi valt att teckna avtal med Jernhusen. De har bäst tillgodosett våra specifika krav och önskemål. Tillsammans skapar vi en av Malmös mest moderna och effektiva arbetsmiljöer i ett spännande område där det händer mycket just nu, säger Peter Linderoth, Partner och kontorsansvarig delägare vid Mannheimer Swartlings Malmökontor.

Glasvasen, som nu byggs vid centralstationsområdet, kommer att miljöcertifieras enligt BREEAM-SE, nivå Excellent. Jernhusen har tecknat ett så kallat Grönt Hyresavtal vilket innebär att fastighetsägare och hyresgäst kommer att samverka för att minska miljöpåverkan inom bland annat energiförbrukning, inomhusmiljö, materialval och avfallshantering.

- Glasvasen är med sitt stationsnära läge, utformning och miljöklassning en unik fastighet. Det nytecknade avtalet visar att kontor i närheten av Centralstationen är attraktiva och stärker både regionens och företagens möjlighet till utveckling. Att imagebyggande och nätverkande företag vill etablera sig i stationsnära stadsdelar är en stark trend som vi ser i alla storstadsregionerna, säger Ann Wiberg, affärsområdeschef Stadsprojekt Jernhusen.

Mannheimer Swartling hyr ca 2 600 kvm på de översta 2,5 våningsplanen, vilket motsvarar cirka 40 % av den uthyrningsbara ytan. Det kommer finnas kontorsarbetsplatser för ca 80 personer samt en konferensdel med mötesrum.

- Vi är mycket glada och stolta över att Mannheimer Swartling ser kvalitéerna med Glasvasen och valt att bli vår hyresgäst. Intresset för Södra Nyhamnen och Glasvasens lokaler är stort. Vi är i slutfasen av förhandlingar med flera andra potentiella hyresgäster och har därför påbörjat arbetet med nästa hus i utbyggnaden av centralstationsområdet Södra Nyhamnen i Malmö, säger Rolf Larsson, regionchef Stadsprojekt Jernhusen.

Rolf Larsson, regionchef Stadsprojekt Jernhusen, 070-602 47 40
Peter Linderoth, partner och kontorsanvarig delägare Malmö, Mannheimer Swartling, 0709-777 992
Cecilia Granath, pressansvarig Jernhusen, 0734-39 26 21

www.glasvasen.se

Jernhusen äger, utvecklar och förvaltar ett fastighetsbestånd av stationer, stationsområden, underhållsdepåer och godsterminaler längs den svenska järnvägen. Jernhusen ägs av svenska staten och har 241 medarbetare. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Fastighetsbeståndet uppgår till 187 fastigheter, med ett totalt marknadsvärde på 11,1 miljarder kronor.

Citat

- Vi är mycket glada och stolta över att Mannheimer Swartling ser kvalitéerna med Glasvasen och valt att bli vår hyresgäst. Intresset för Södra Nyhamnen och Glasvasens lokaler är stort. Vi är i slutfasen av förhandlingar med flera andra potentiella hyresgäster och har därför påbörjat arbetet med nästa hus i utbyggnaden av centralstationsområdet Södra Nyhamnen i Malmö.
Rolf Larsson, regionchef Stadsprojekt Jernhusen