• Jernhusen/

Nu börjar bygget av Glasvasen – och utvecklingen av nya stadsdelen Södra Nyhamnen i Malmö

Idag startade bygget av Glasvasen med minst 500 nya arbetsplatser i ett av Malmös bästa kontorslägen, precis vid Centralstationen. Stadsbyggnadsnämndens ordförande Carina Svensson (S) tog det första (tårt)spadtaget för bygget som även utgör startskottet för den nya stadsdelen Södra Nyhamnen - en utveckling som malmöborna uppskattar enligt en färsk Novusundersökning.

Glasvasen är första huset i första etappen av nya stadsdelen Södra Nyhamnen. Området kommer innehålla ett stort antal bostäder utöver de kontor, hotell och handelsytor som ingår i de första stegen.

-          Äntligen är vi igång med utvecklingen av profilstarka Glasvasen, vid det nya torget som skapas i bästa söderläge. Vår drivkraft är att skapa en stadsdel som integreras med både stationen och staden runt omkring och ger fler resenärer, säger Ann Wiberg, Chef för Stadsprojekt på Jernhusen.

Intresset för kontorslokalerna är väldigt stort från de företag som ser fördelarna med nyproduktion i detta extremt kommunikationsnära läge i den ”nya” delen av Malmö.

-          Glasvasen vänder sig till de företag som inte är så fyrkantiga och vi ser att både läget och arkitekturen är mycket intressant. Genom att sitta här bygger man sin image och förenklar sitt nätverkande – snart får vi se vem som blir först in, säger Ann Wiberg.

Att arkitekturen och innehållet kommer att lyfta platsen är något som Carina Svensson, ordförande i Malmö Stads Stadsbyggnadsnämnd, håller med om.

-          Glasvasen kommer att bli som ett smäckert smycke i detta område där hon omger sig med i stort sett endast tunga och robusta byggnader. Att fortsätta "Centralens" tradition i Malmö att kombinera arbetsplatser, restauranger och butiker är alldeles säkert ett vinnande koncept, säger Carina Svenson (S).

Även malmöborna ser mycket positivt på att denna plats utvecklas. En färsk undersökning av undersökningsföretaget Novus visar att 86 procent av de som ofta befinner sig i området är positiva till att det byggs nya hus här. 88 procent instämmer med att platsen lämpar sig väl för en ny stadsdel eftersom många får möjlighet att resa kollektivt till och från sina hem och jobb. 88 procent tycker att den förändring Jernhusen genomfört på Malmö Centralstation under de senaste åren har varit bra.

Resenärerna fick också ta del av byggstarten då Jernhusen bjöd på 500 glasvaseninspirerade cupcakes som delades ut på stationen efter ceremonin.

Fakta om Glasvasen

6 000 kvm kontor
1 000 kvm butikslokaler
Ca 500 arbetsplatser
Arkitekt:
Kanozi Arkitekter
Inflyttning: från 1 november 2015
Bilder finns på www.glasvasen.se

Ann Wiberg, Chef affärsområde Stadsprojekt Jernhusen, 0734-39 26 28

Rolf Larsson, Regionchef Stadsprojekt Malmö Jernhusen, 040-664 28 36

Jernhusen äger, utvecklar och förvaltar ett fastighetsbestånd av stationer, stationsområden, underhållsdepåer och godsterminaler längs den svenska järnvägen. Jernhusen ägs av svenska staten och har 245 medarbetare. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Fastighetsbeståndet uppgår till 189 fastigheter, med ett totalt marknadsvärde på 11,3 miljarder kronor.

Taggar:

Citat

Glasvasen vänder sig till de företag som inte är så fyrkantiga och vi ser att både läget och arkitekturen är mycket intressant. Genom att sitta här bygger man sin image och förenklar sitt nätverkande – snart får vi se vem som blir först in.
Ann Wiberg