Nytt stationsnära kontor ska få fler att åka kollektivt

Idag startade bygget av det nya kontorshuset Eldaren vid Uppsala Centralstation. Från hösten 2016 kommer det inrymma flera av Landstinget i Uppsala läns förvaltningar, inklusive ledningskontoret. Samtidigt kommer stråket mellan Centralstationen och Uppsala Konsert och Kongress utvecklas till en plats för upplevelser och möten.

Under fredagsförmiddagen tog Kerstin Gillsbro, vd för Jernhusen och Börje Wennberg, ordförande för landstingsstyrelsen de första spadtagen på byggarbetsplatsen intill Centralstationen.

- Genom att Jernhusen utvecklar kontor i stationsnära miljöer, möjliggör vi för fler att kunna välja kollektivtrafiken till jobbet. När fler ställer bilen hemma och åker kollektivt till jobbet bidrar vi alla till en bättre miljö och ett mer hållbart samhälle, säger Kerstin Gillsbro, vd för Jernhusen.

Landstinget i Uppsala län kommer att flytta in i de nya kontorslokalerna under september 2016.

- Vi ser fram emot att flytta in i moderna och funktionella lokaler som bättre motsvarar våra behov och där vi kan samla ett flertal av Landstinget i Uppsala läns förvaltningar, säger Börje Wennberg, ordförande för landstingsstyrelsen.

Kvarteret fick sitt namn Eldaren då det var här som ångloken lastades med kol. Kolet skapade energi och kraft som drev ångloken framåt.

- Vi vill fortsätta den traditionen fast ersätta ångloken med människor. När vi utvecklar stationsområdet med attraktiva butiker och restauranger får vi också ett område med liv och rörelse dit människor kommer för att mötas och ha trevligt, säger Kerstin Gillsbro.

Kontorshuset blir sex våningar högt med fem våningar kontor. Gatuplanet kommer att fyllas med restauranger och trevliga mötesplatser som tillsammans med butikerna i Godsmagasinet bildar ett attraktivt gångstråk mellan Centralstationen och Uppsala Konsert och Kongress.

Henrik Gidmark, affärsutvecklare Jernhusen, 0734-13 32 44

Cecilia Granath, pressansvarig Jernhusen, 0734-39 26 21

Börje Wennberg (S), ordf landstingsstyrelsen, tel 070-634 82 14

Citat

Genom att Jernhusen utvecklar kontor i stationsnära miljöer, möjliggör vi för fler att kunna välja kollektivtrafiken till jobbet. När fler ställer bilen hemma och åker kollektivt till jobbet bidrar vi alla till en bättre miljö och ett mer hållbart samhälle.
Kerstin Gillsbro, vd för Jernhusen