Pressinbjudan: Årets resenärsvän 2009 koras onsdag den 22 april

Under seminariet "Resenären i fokus" nu på onsdag kommer Jernhusenpriset till Årets Resenärsvän 2009 att delas ut.

Priset går till en person eller organisation som gjort något extraordinärt för resenärerna under året som gått. Jernhusen har nominerat följande personer/företag till priset:

Anette Stolth på Nyköpings kommun - Kommunens representant, Anette Stolth, är en eldsjäl som med stor entusiasmoch tydlighet värnar om resenärerna i Nyköping.

Café Jernvägen i Sala - Sedan Café Jernvägen flyttade in på stationen i Sala har den blivit en tryggare och mer trivsam plats för resenärerna att vistas på.

Ordningsvakterna på Centralstationen i Stockholm (Addici) - Då de är synliga på stationen är det en enorm resurs för Jernhusengenom att de också agerar som en servicefunktion för resenärerna.

Seminariet "Resenären i fokus", under ledning av Ingvar Oldsberg, kommer att kretsa kring frågor om resenärernas trygghet, trivsel och önskemål om förbättringar. Resenärer på tre stationer får lämna sina synpunkter i filmade inslag, och det blir paneldiskussion om vad aktörerna i branschen gemensamt kan göra för att uppnå ett fördubblat kollektivt resande till 2020.

Deltagare i paneldebatten:

• Kristina Alvendal, stadsbyggnadsborgarråd Stockholm Stad