Starbucks och SSP öppnar Starbucks-butik på Stockholms Centralstation

Stockholm, 17 december 2013 – Idag kl. 7.30 slår Starbucks upp portarna på Centralstationen i Stockholm och öppnar sin första butik någonsin innanför Stockholms tullar. Den nya butiken ligger i norra hallen och drivs av SSP, det ledande restaurangföretaget inom resemiljöer. Detta är den sjätte Starbucks-butiken som öppnar i Sverige.

- Kaffemarknaden fortsätter att växa i Sverige där Starbucks för många kaffeälskare har en given plats. Att öppna i Stockholms innerstad känns därför som ett naturligt nästa steg”, säger Lars Edengréen, vd på SSP Sweden.

- När Starbucks nu öppnar i hjärtat av Stockholm tillsammans med SSP kan vi erbjuda gott kaffe där våra kunder förväntar sig att vi ska vara – vare sig de är på väg till jobbet, på resande fot eller gör ärenden nere på stan”, säger Arjan Oudejans, Starbucks director for licensed stores EMEA. Starbucks har alltid handlat om att skapa möten med kunder och vi inspireras av den lokala kulturen för att skapa en mer betydelsefull upplevelse för våra gäster i butiken”.

För att fira öppningen har Starbucks samarbetat med konstnätverket Young Art och fotografen Johanna Åkerberg Kassel i en speciellt framtagen utställning. Kassels verk är en hyllning till Stockholm med betoning på närheten till naturen, havet och stadens puls. Motiven visades upp på VIP-eventet, kvällen innan öppningen, som också bjöd på provsmakning av Starbucks breda kaffesortiment.

Inför öppningen anordnades också en skattjakt. Starbucks-muggar placerades på symboliska platser i Stockholm, såsom vid Evert Taube-statyn på Riddarholmen och inne på Centralstationen. Starbucks-muggarna innehöll biljetter till VIP-eventet som löstes ut mot att dela inbjudan med hashtaggen #StarbucksStockholm i sociala medier.

- Vi är mycket glada och stolta att Starbucks äntligen kommer till Centralstationen i Stockholm. Jernhusen vill erbjuda besökare och resenärer bra service med bra kvalité, och Starbucks står för båda dessa egenskaper. Centralstationen är en naturlig plats för en första etablering av ett varumärke i Stockholm då man kommer i kontakt med väldigt många människor. Varje dag har vi cirka 250 000 gäster på stationen som efterfrågar olika typer av service. Starbucks blir ett utmärkt komplement till vårt utbud på stationen”, säger Kerstin Gillsbro, vd Jernhusen.

Starbucks erbjuder ett brett urval av produkter, med exempelvis 100 procent Fairtrade-certifierade espressobaserade drycker, te och flertalet specialdrycker såsom de mycket uppskattade Starbucks Frappuccinos®. Sortimentet omfattar även ett brett utbud av frukostprodukter, smörgåsar, lättare måltider och unika sötsaker.

För ytterligare information kontakta:

Lars Edengréen, VD, SSP Sweden
Telefon: +46 8 797 82 44, Mobil: +46 73 688 16 05, E-mail: lars.edengreen@ssp.se

Snabbfakta

Adress: Stockholms Centralstation, norra hallen Antal platser: ca 50 sittplatser Butiksstorlek: ca 100 m2 Gratis WiFi finns i butiken och på stationen