AIKs tjejer tog emot sjätte Stålbucklan av Regina Kevius – idrottsborgarråd i Stockholm

Under helgen den 8-10 april samlades 240 tjejer i Stockholm för att göra upp om Stålbucklan 2011. AIK IF från Solna, Stockholm vann finalen genom att besegra Team Sandvik från Gästrikland/Dalarna med 3-2.

Till bästa spelare under turneringen utsågs: Målvakten Emelie Lindqvist från Team Sandvik Backen Ellen Norström från Team Uddeholm Forwarden Michelle Löwenhielm från AIK

Första pris var just en "buckla" av rostfritt stål som tillföll segrande lag. De tre främst placerade lagen erhöll såväl lagpriser som individuella priser. Prisutdelare var idrottsborgarrådet i Stockholm, Regina Kevius, och Jernkontorets vd Bo-Erik Pers.

Lagfoton från de fyra främst placerade lagen bifogas detta meddelande. Matchresultat, lagfoton och spelbilder läggs ut på www.jernkontoret.se under kommande vecka.

Stålbucklan är en årligt återkommande ishockeycup för tjejer i åldrarna 14-16 år. Cupen genomfördes i år för sjätte året och sponsras av den svenska stålindustrin genom branschorganisationen Jernkontoret. Syftet med Stålbucklan är att öka teknikintresset hos tjejer, att visa att stålindustrin välkomnar fler kvinnor till företagen och att stödja tjejhockeyn. Cupen är huvudsakligen öppen för lag utanför Stockholms län och i år var de tolv lagen sammansatta av spelare från hela 61 föreningar. Cupen arrangerades av GötaTraneberg i Bromma, Stockholm, och matcherna spelades på Stora Mossens IP.

Slutställning

1. AIK IF (Solna) 2. Team Sandvik (Gästrikland/Dalarna) 3. Team Ångermanland 4. Team Ovako (Hällefors IK, Västmanland) 5. Team Sandvik Coromant (Uppland) 6. Team Uddeholm (Ormsta/SDE, Stockholm) 7. Wildcats Steel Stars (Sundsvall/Umeå/Skellefteå) 8. Team SSAB Oxelösund (Södertälje SK, Sörmland), 9. Team Scana (Oslo, Norge), 10. GötaTraneberg (Stockholm) 11. Team Triple Steelix (Västerbotten) 12. Team LKAB Luleå HF (Norrbotten)

Lagen representerar 61 föreningar: AIK IF, Almtuna HC, Arvisdjaur, Borås HC, Brynäs IF, Burträsk, Bålsta HC, Clemensnäs HC, Forshaga IF, Frisk/Asker Ishockeyklubb, Gimo HC, Grüner Ishockeyklubb, Hanviken, HC Wettern, Hotings IF, Hudiksvall HC, HV71 Queens, Hällefors IK, IF Björklöven, IF Sundsvall Hockey, IFK Nyland, IK Vargarna Byske, Iron SK, Jordal Ishockeyklubb, Järfälla HC, Järveds IF, KB 65, Kiruna IF Ungdom, Kristinehamn HT, Leksands IF, Linden Hockey, Linköping HC, LN91, Lugnviks IF, Luleå HF, MAIF, Malmö Redhawks, Manglerud/Star, MODO Hockey, MSSK, Nes Ishockeyklubb, Nora HC, Norsjö HC, Ormsta/SDE, Pajala HC, Piteå HC, Sandvikens IK, Segeltorps IF, SHK Hockey, Skogsbo SK, Sollentuna HC, Stjernen Hockey, Storumans IK, Sudret HC, Svegs IK, Södertälje SK, Tullinge TP HC, Tønsberg Hockey, VIK Västerås U, Vålerenga Ishockey, Östersunds IK

För ytterligare information Peter Salomon, informationschef, Jernkontoret, 070 824 01 46 Per-Arne Blomquist, ordförande, GötaTraneberg, 070 585 44 50 Bo-Erik Pers, vd för Jernkontoret, 070 638 20 22