EUs förslag om utsläppshandel gynnar inte miljöbästa företagen

Idag presenterades förslaget om förändringar i EU:s utsläppshandel efter 2020. Svensk stålindustri välkomnar översynen och är positiva till ett handelssystem. Men dagens förslag gynnar inte de mest miljösmarta företagen.

Översynen av systemet innebär en möjlighet att förbättra systemets effekt både vad gäller minskade utsläpp och ökad konkurrenskraft för europeisk industri.

För att nå faktiska utsläppsminskningar globalt måste systemet ge möjlighet till ökad produktion i de företag som är bäst och inte straffa de som redan idag ligger i framkant.

Men det nu presenterade förslaget tar inga djärva grepp utan innebär i korthet att alla industriföretag, oavsett hur effektiv man är i dagsläget, får släppa ut mindre koldioxid än under den innevarande handelsperioden. Det tas inte hänsyn till de företag som redan presterar i topp. Incitamentet för fortsatta förbättringar och investeringar på denna höga nivå minskar. Dessutom får ineffektiva producenter utanför EU tydliga konkurrensfördelar då de inte innefattas av förslaget.

- Klimatfrågan är global och EU tar inte ett globalt ansvar om utsläppshandeln leder till att industriell produktion förflyttas till andra delar av världen med ökade utsläpp till följd, säger Bo-Erik Pers, vd på Jernkontoret.

Flera svenska stålföretag har investerat stora belopp för att effektivisera och minska sina utsläpp. Jernkontoret anser att en effektiv utsläppshandel måste belöna miljösmarta företag för att investeringar i miljösmarta lösningar ska fortsätta att göras.

- Principen om att det ska löna sig att släppa ut mindre är bra, men då måste de som gjort utsläppsminskningar genom investeringar och effektivare processer kunna fortsätta utveckla sin verksamhet och öka sin produktion, säger Bo-Erik Pers.

Rådet var i oktober 2014 tydliga om att systemet ska skydda industrin från orimliga kostnader för både direkta utsläpp och utsläppshandelns påverkan på elpriset.

Kommissionen har med förslaget idag inte följt upp europeiska rådets uttalande förra året.

EUs klimatpolitik måste se längre än kortsiktiga lösningar för utsläppsminskningar bara inom EUs gränser.

- Våra stålföretag jobbar varje dag för att skapa miljösmarta produkter. Nu krävs modiga politiker som ser långsiktigt på de globala utsläppen. EU:s utsläppshandel måste belöna miljösmarta företag, säger Bo-Erik Pers.

Anna-Karin Nyman, Kommunikationsdirektör, Jernkontoret- stålindustrins branschorganisation. Mobil: 070-206 75 62

Jernkontoret är den svenska stålindustrins branschorganisation. Organisationen grundades 1747 och ägs sedan dess av de svenska stålföretagen. Jernkontoret företräder stålindustrin i frågor som berör handelspolitik, forskning och utbildning, standardisering, energi och miljö samt transportfrågor. Jernkontoret leder den gemensamma nordiska stålforskningen. Dessutom utarbetar Jernkontoret branschstatistik och bedriver bergshistorisk forskning.