Fyra miljoner till ny vattenrening

Det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material satsar fyra miljoner kronor på att utveck­la ny, miljövänlig vattenreningsteknik som bygger på slagg från ståltillverkning.

Projektet ska studera slaggens reningsförmåga i tre sammanhang: 1. Spillvatten från avloppsanläggningar, 2. Industriellt avlopp och 3. Dagvatten från starkt trafikerade vägar.

- Målet är att slagg ska bli ett miljövänligt sätt att rena vatten och stärka konkurrenskraften för de företag som kan tillverka slagg med rätt egenskaper och göra dem tillgängliga på marknaden, säger professor Gunno Renman, KTH

I forskningsprojektet MINRENT ingår tio industri­före­tag som täcker hela värdekedjan från stål- och slaggtillverkare via filter- och reningsanläggningstillverkare och VVS-företag till reningsverk och återvinningsföretag. Därutö­ver deltar forskare från Luleå tekniska högskola, Örebro universitet och Kungliga tekniska högskolan.

Att slagg från stålframställning teoretiskt kan binda föroreningar och därmed rena vatten har varit känt länge. I ett tidigare, mindre projekt inom programmet lyckades forskare vid Luleå tekniska universitet och Kungliga tekniska högskolan utveckla tekniken att få slaggen att binda föroreningar som fosfor, som är en viktig källa till övergödning inte minst i Östersjön, och metaller i vatten till en sådan nivå att det nu är dags att gå till full skala.

Den totala budgeten för projektet är drygt tio miljoner kronor. Utöver de fyra miljonerna från programmet satsar företagen inom Jernkontorets teknikområde Restprodukter en halv miljonkronor. Övrig finansiering utgörs av de deltagande företagens naturainsatser.

Slagg är en restprodukt från ståltillverkning som har mineralliknande egenskaper. Ett exempel på framgångsrika tillämpningar av stålslagg är som ballast i asfalt, där den ger en tystare och mera hållbar vägbeläggning. I Sverige produceras mer än två miljoner ton stålslagg årligen. Att hitta nya tillämpningar för slagg är ett mål för Metalliska material.

För mer information, kontakta professor Gunno Renman, KTH, gunno@kth.se, 08-790 63 50

Det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material startade 2013 och är ett av 16 strate­gi­ska innovations­program som finansieras av Vinnova, Energimyndigheten och Formas. Programmet drivs av Jernkontoret i samarbete med Gjuteriföreningen, Svenskt Aluminium och företrädare för bearbetning och ska stärka konkurrenskraften hos svensk metallindustri. www.metalliskamaterial.se

Taggar: