Jernkontoret rekryterar Annie Lööf:s presschef

Jernkontoret som är den svenska stålindustrins branschorganisation har anställt Anna-Karin Nyman som ny kommunikationschef. Hon kommer närmast från näringsdepartementet där hon arbetade som presschef hos partiledare och dåvarande näringsminister Annie Lööf.

Anna-Karin Nyman har tidigare arbetat som pressekreterare och tf. stabschef på landsbygdsdepartementet, politiskt sakkunnig i riksdagen samt som journalist och ledarskribent.

– Jag har ett stort engagemang för industri- och näringslivsfrågor. Det känns jätteroligt att få jobba med stålindustrin som är en av våra viktigaste exportnäringar och därmed välståndsskapare för Sverige, säger Anna-Karin Nyman.

– Stålindustrin har en avgörande roll för att forma det hållbara samhället. För att det ska lyckas så krävs livskraftiga stålföretag som klarar konkurrensen på världsmarknaden och kan leverera överskott till investeringar i hållbar utveckling och välfärd. Jag hoppas kunna bidra till att Jernkontoret blir en ännu starkare röst i den industri- och energipolitiska debatten framöver, säger Anna-Karin Nyman.

Kommunikationschefen ingår i ledningsgruppen och rapporterar till vd.

Anna-Karin Nyman tillträder den 1 maj.

Anna-Karin Nyman, tillträdande kommunikationschef, 070-206 75 62

Bo-Erik Pers, verkställande direktör, 070-638 20 22