Nytt stål ska göra Volvo bättre

Det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material satsar fyra miljoner kronor på att ta en ny innovation på stålområdet från labbet ut till marknaden.

Företaget Indexator Materials Technology AB har tidigare lagt en vetenskaplig grund för produktion av en ny typ av stål, ausferritiska stål, som bättre kombinerar styrka, seghet och nötningsbeständighet än konventionellt martensithärdade stål. Denna typ av stål kan på sikt få en stor användning i maskiner och fordon som utsätts för stort slitage och hög belastning, till exempel i lastbilar.

- Egenskaperna hos ausferritiska stål är mycket intressanta för vissa komponenter hos Volvo eftersom de möjliggör att minska komponenternas dimension med bibehållna eller förbättrade egenskaper. Detta är viktigt för att göra lastbilen så utrymmeseffektiv och bränslesnål som möjligt, säger Ulla Boman, Manager Metallic materials på Volvo Group Trucks Technology.

Projektet AUSFERRIT leds av Indexator Materials Technology AB, och syftet är att påbörja en uppskalning av tillverkningen i en värdekedja från stål till komponent. Med i projektet är därför två materialproducerande företag, Ovako AB och Smålands gjuteri, som ska producera ausferritiska stål i pilotskala, samt ett antal materialanvändande företag, Atlas Copco, Indexator, Olofsfors och Rototilt som ska vidareförädla det producerade stålet genom att tillverka prototyper av särskilt utsatta komponenter och validera komponenternas egenskaper.

Ausferritiska material har generellt två starka sidor. Dels ger de till rimlig kostnad hittills oöverträffade kombinationerna av styrka och seghet. Dels ger de en mycket hög beständighet mot nötning och har goda glidegenskaper. Samtidigt går ausferritiska stål relativt lätt att bearbeta jämfört med andra stål.

Sverige har både starka stålproducerande företag och starka materialanvändande företag. Att stärka konkurrenskraften hos svenska värdekedjor genom produktion och användning av avancerade stål är ett mål för Metalliska material.

För mer information, kontakta: Richard Larker, Indexator Materials Technology AB, richard.Larker@indexator.com, 0933-14816.

Det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material startade 2013 och är ett av 16 strate­giska innovations­program som drivs av Vinnova, Energimyndigheten och Formas. Programmet ska stärka konkurrenskraften hos svensk metallindustri. www.metalliskamaterial.se

Citat

Egenskaperna hos ausferritiska stål är mycket intressanta för vissa komponenter hos Volvo eftersom de möjliggör att minska komponenternas dimension med bibehållna eller förbättrade egenskaper. Detta är viktigt för att göra lastbilen så utrymmeseffektiv och bränslesnål som möjligt.
Ulla Boman, Manager Metallic materials på Volvo Group Trucks Technology