Stålindustrin vill se permanenta undantag från USA-tullarna

Den 1 maj meddelade Donald Trump att USA skjuter upp beslutet om tullar på stål och aluminium till den 1 juni. Den svenska stålindustrin vill se permanenta undantag för de 25-procentiga ståltullarna.

− Vi hoppas på, och räknar med, att få permanent undantag för EU och Sverige. USA behöver svenskt specialstål, säger Mathias Ternell, handelspolitisk direktör på Jernkontoret.

USA:s president Donald Trump meddelade i mars att USA avser att införa tullar på stål och aluminium med 25 respektive 10 procent. Beslutet väckte starka reaktioner världen över, inte minst från EU-kommissionen, som nu diskuterar flera motåtgärder mot USA, bland annat genom att införa tull på jeans och jordnötssmör.

Flera länder undantogs tillfälligt från tullarna i samma stund som de infördes, däribland EU-länderna, och nytt beslut sköts fram till den 1 maj. Igår kom beskedet att beslutet skjuts upp ytterligare en månad.

Vi behöver mer frihandel, inte mindre. Vi behöver ett besked om permanenta undantag, säger Bo-Erik Pers, vd på Jernkontoret.

Läs frågor och svar om USA:s ståltullar här

Kontaktpersoner:

Mathias Ternell, handelspolitisk direktör Jernkontoret, 08 679 17 20

Bo-Erik Pers, vd Jernkontoret, 08 679 17 01

Jernkontoret är den svenska stålindustrins branschorganisation. Organisationen grundades 1747 och ägs sedan dess av de svenska stålföretagen. Jernkontoret företräder stålindustrin i frågor som berör handelspolitik, forskning och utbildning, standardisering, energi, miljö och hållbarhet samt transportfrågor. Jernkontoret leder den gemensamma nordiska stålforskningen. Dessutom utarbetar Jernkontoret branschstatistik och bedriver bergshistorisk forskning.

Den svenska stålindustrins branschorganisation Jernkontoret grundades 1747 och ägs sedan dess av de svenska stålföretagen. Jernkontoret företräder stålindustrin i frågor som berör handelspolitik, forskning och utbildning, standardisering, energi, miljö och hållbarhet samt transportfrågor. Jernkontoret leder den gemensamma nordiska stålforskningen. Dessutom utarbetar Jernkontoret branschstatistik och bedriver bergshistorisk forskning.