DHL Express inleder flygningar till Örebro

DHL Express tar ytterligare ett kliv framåt i Sverige och inleder i september dagliga internationella flygningar till Örebro. Detta ger företaget möjlighet att markant öka servicegraden till sina kunder i Mellansverige med bättre hämtnings- och lämningstider.

– Ett flyg till Örebro kommer att ge oss avsevärt bättre täckning och helt andra förutsättningar att ta marknadsandelar än vad vi har idag. Vi kommer särskilt att kunna förbättra vår täckning i Mellansverige, vilket är viktigt eftersom det är en så expansiv region, säger Ted Söderholm, vd på DHL Express.

Örebro är optimalt placerat för att nå stora delar av Mellansverige. En satsning på flyg- och kurirverksamhet här sparar tid och ger kunderna större möjligheter att få ut sitt gods snabbare och effektivare eftersom försändelserna inte längre kommer att köras på vägar till och från Arlanda. Det betyder att kunderna får kraftigt höjd service jämfört med idag, och att nätverket totalt sett blir mer flexibelt.

Den nya flygningen gör Örebro till DHL Express fjärde så kallade gateway i Sverige – den tredje med direktflyg. DHL Express är nu i färd med att på Örebro flygplats bygga och inreda moderna lokaler efter högsta standard och utrusta dem med den senaste tekniska utrustningen för sortering och distribution. Transportplanet, en Boeing 737, kommer att trafikera Bryssel-Köpenhamn-Örebro-Köpenhamn-Bryssel. Det landar i Örebro klockan 07:00 och går tillbaka igen klockan 21:00.

Företaget räknar med att behöva rekrytera ett tjugotal personer till Örebro i ett första skede.

För mer information kontakta:
Ted Söderholm, vd

DHL Express Sverige
Tel: 08-543 453 56
E-post: ted.soderholm@dhl.com

Fakta om DHL Express

…i Sverige:

• ca 450 medarbetare
  • 4 gateways (flygnav) i Sverige: Stockholm Arlanda, Göteborg, Malmö, samt Örebro
  • 5 andra service center för distribution av flygexpressgods
  • 147 kurirfordon, varav 122 biogasbilar

…globalt:

• ca 100 000 medarbetare
  • fler än 4 400 kontor, flygnav och terminaler
  • 62 000 distributionsfordon, varav 1 100 miljöklassade
  • eget flygnätverk med ca 250 flygplan
  • sammankopplar 500 flygplatser i 220 länder

DHL är marknadsledande inom logistikbranschen och är ”logistikbolaget för hela världen”. DHL erbjuder expertis inom internationell express-, flyg- och sjöfrakt, väg och tågtransport, kontraktslogistik samt internationella brevtjänster. Med ett globalt nätverk som består av mer än 220 länder och territorier och med runt 275 000 medarbetare över hela världen erbjuds kunder högsta kvalitet kombinerat med god lokal kännedom. Allt för att på bästa sätt kunna tillgodose kundens behov av tjänster som täcker hela logistikkedjan. DHL tar sitt sociala ansvar genom att löpande arbeta med åtgärder för att minska klimatpåverkan, och bidrar med katastrofhantering samt utbildning.