DHL sköter stort miljöfraktuppdrag för NCC

DHL Global Forwarding har fått i uppdrag att frakta drygt 420 prefabricerade badrum för NCC till ett hotellbygge på Arlanda. Transporten, som går via järnväg istället för bil från Italien till Stockholm, är en miljösatsning som ger en besparing på minst 115 ton koldioxid jämfört med sedvanlig vägtransport.

− Miljöaspekten avgjorde när vi valde DHL:s transportlösning. Eftersom kraven ständigt ökar på miljöhanteringen i byggprojekt är även transporterna viktiga eftersom de har så pass stor miljöbelastning. Vårt val av DHL som transportör i just detta projekt var naturligt då de kunde erbjuda en mycket miljömässig lösning som ligger helt i linje med både vår och vår kund Swedavias miljötänkande, säger Ylva Lageson, entreprenadchef på NCC Construction Sverige AB, region Stockholm/Mälardalen.

De prefabricerade badrummen fraktas på cirka 70 trailers med järnväg från Verona till Travemünde, därifrån med färja till Trelleborg och sedan vidare på järnväg till Stockholm Södra. Första och sista biten går av naturliga skäl på vanlig lastbil. Trailern lyfts med hjul direkt på tåget. På Arlanda monterar sedan NCC badrummen i takt med stommens montage.

− Det är viktigt att vi kan förlita oss på DHL:s förmåga att strukturera frakten i den ordning vi monterar in badrummen på bygget, säger Ylva Lageson.

− Vi ser en ökning av denna typ av miljövänliga transporter och är glada över NCC:s förtroende för oss i detta uppdrag. Nu kommer vi att bidra till både en leveranstrygg och miljömässig frakt för NCC, säger Ulf Nilsson, vd på DHL Global Forwarding.

De prefabricerade badrummen ska successivt monteras in på Clarion Hotell på Arlanda. Arlanda flygplats har en stark miljöprofil och hotellet, med ambition att bli Europas bästa flygplatshotell, är inget undantag och byggs för att bli en s.k. Green Building vilket betyder att byggnaden måste förbruka 25 procent mindre energi än vad Boverket anger i normen för nybyggnation. Clarion Hotell förväntas vara klart i november 2012. Första transporten med de prefabricerade badrummen har enligt plan gått vecka 17.

Mediakontakt:
Ulf Nilsson, vd
DHL Global Forwarding (Sweden)
Tel: +46 (0)771 400 400
Mobil: +46 (0)73 390 48 95
E-post: ulf.nilsson@dhl.com

Ylva Lageson, entreprenadchef
NCC Construction Sverige AB
Tel: 08-585 510 00

DHL är marknadsledande inom logistikbranschen och är ”logistikbolaget för hela världen”. DHL erbjuder expertis inom internationell express-, flyg- och sjöfrakt, väg och tågtransport, kontraktslogistik samt internationella brevtjänster. Med ett globalt nätverk som består av mer än 220 länder och territorier och med runt 275 000 medarbetare över hela världen erbjuds kunder högsta kvalitet kombinerat med god lokal kännedom. Allt för att på bästa sätt kunna tillgodose kundens behov av tjänster som täcker hela logistikkedjan. DHL tar sitt sociala ansvar genom att löpande arbeta med åtgärder för att minska klimatpåverkan, bidrar med katastrofhantering samt utbildning.

Om NCC Construction
NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2010 hade NCC i Sverige en omsättning på drygt 26 Mdr SEK och cirka 9 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

www.ncc.se