Ny terminal i Malmö för DHL Express

DHL Express har i dagarna invigt sin nya flyggodsterminal i Malmö. Den nya, 4 000 kvadratmeter stora terminalbyggnaden möjliggör effektivare hantering av expresstransporter genom så kallad direktlastning från sorteringsbandet direkt in i distributionsbilarna. Terminalen har också en avancerad sorteringsmaskin som minskar den manuella hanteringen. Läget i Bulltofta nära Malmös stora motorvägar förbättrar företagets service till och från området.

‒ Det är med glädje som vi på DHL Express invigt vår nya terminal. Storleken på terminalen och den avancerade utrustningen ger oss goda förutsättningar att kunna ge våra kunder bästa service samtidigt som vi kommer att kunna expandera ytterligare. Investeringen i den här terminalen gynnar både våra medarbetare och våra kunder, säger Ted Söderholm, vd på DHL Express.

De nya lokalerna ersätter den gamla terminalbyggnaden i Limhamn som nu är urvuxen. Behovet av en större terminal har funnits länge. I den nya, betydligt större terminalen finns nu möjligheten att bland annat kunna direktlasta. Direktlastningen gör att på- och avlastningstiden på distributionsbilarna kan kortas med upp till 30 minuter, vilket i sin tur ökar servicen till kunderna då företaget kan hämta senare och leverera tidigare.

‒Med direktlastningen kan vi effektivisera och spara mycket tid. Vi kan lasta bilarna direkt i hallen från en plattform i samma höjd som bilarna och med skydd från väder och vind. Sorteringsmaskinen gör att den manuella hanteringen minskar, vilket också ger en bättre och säkrare arbetsmiljö för våra medarbetare, säger Thommy Hall, platschef för DHL Express på terminalen i Malmö.

Den avancerade sorteringsmaskinen, som är en av ett fåtal i Europa är helt automatiserad och kan sortera upp till 1 800 försändelser per timme. Samtliga försändelser som går genom terminalen scannas. När etiketten läses, mäts och vägs paketet samtidigt så att den korrekta volymvikten går in i systemet. Försändelserna sorteras sedan rakt in i de speciella flygfraktscontainers som ska lastas på utgående flyg på Kastrup.

Terminalen är DHL Express gateway i södra Sverige, det vill säga in- och utfarten för allt DHL Express-gods som kommer till och från Kastrup. Terminalen har hög säkerhet för försändelser. Allt flyggods på terminalen kontrolleras i en röntgenapparat innan transporten till Kastrup.

I samband med att terminalen invigts har även DHL Express säljorganisation i södra Sverige flyttat in och delar lokalerna med den operationella verksamheten.

För mer information kontakta:
Åsa Funcke, Communications Manager
DHL Express
Mobil: 0709-345 254
E-post: asa.funcke@dhl.com

Internet: www.dp-dhl.com/press
Följ oss: twitter.com/DeutschePostDHL

DHL är marknadsledande inom logistikbranschen och är ”logistikbolaget för hela världen”. DHL erbjuder expertis inom internationell express-, flyg- och sjöfrakt, väg och tågtransport, kontraktslogistik samt internationella brevtjänster. Med ett globalt nätverk som består av mer än 220 länder och territorier och med runt 275 000 medarbetare över hela världen erbjuds kunder högsta kvalitet kombinerat med god lokal kännedom. Allt för att på bästa sätt kunna tillgodose kundens behov av tjänster som täcker hela logistikkedjan. DHL tar sitt sociala ansvar genom att löpande arbeta med åtgärder för att minska klimatpåverkan, och bidrar med katastrofhantering samt utbildning.

DHL ingår i Deutsche Post DHL. 2010 hade koncernen en omsättning på över 51 miljarder euro.