Fortsatt stark tillväxt för svensk e-handel

Den svenska e-handeln växte med 19% under första kvartalet 2014 jämfört med samma period föregående år. Analysen är framtagen av Jetshop, Skandinaviens största leverantör av e-handelssystem. Jetshop har analyserat ca 250 000 köp i ett tvärsnitt av 10 branscher inom svensk detaljhandel på nätet.

E-handeln fortsätter förändra den svenska detaljhandeln och tar allt större andelar av den traditionella detaljhandeln för varje år. Urvalet i undersökningen består av 300 e-handelsbutikers försäljning från större till mindre e-handlare. Analysen baseras på ca 242 000 köp genomförda under första kvartalet 2014 jämfört med ca 203 000 köp genomförda i samma butiker under första kvartalet 2013. Noterbart är att mindre e-handlare står sig allt starkare i konkurrensen på nätet.

Jetshop Big Data visar även att allt fler köp sker på mobila enheter såsom surfplattor och smartphones. Köp från mobila enheter står nu för 22,6% av antalet köp. 39% av besöken i svenska e-handelsbutiker kommer från konsumenter som surfar in från en mobil enhet.

- Konsumenterna ligger helt klart före e-handelsbutikerna. Allt fler surfar oftast på en mobil men möts fortfarande av nätbutiker som inte ger en tillräckligt bra upplevelse för att få konsumenten att fullfölja sitt köp, säger Christian Zanders, VD för Jetshop AB. Här finns en stor potential till ökad försäljning för svenska e-handelsbutiker, trafiken är redan där, avslutar Christian Zanders.

För mer information gällande Jetshop, kontakta:
Christian Zanders, VD och grundare, telefon + 46 707 76 60 76, e-post christian.zanders@jetshop.se  och www.jetshop.se

För mer information gällande Jetshop Big Data besök bigdata.jetshop.se

Jetshop utvecklar och marknadsför Nordens största e-handelssystem Jetshop Commerce.  Jetshop grundades 2003 och har snabbt vuxit till en ledande partner för e-handel inom e-handelssystem, strategisk rådgivning, finansiella tjänster samt tjänster inom digital marknadsföring för att utveckla kundernas handel och kundrelationer. 3 000 företag använder i dag system levererade av Jetshop. Under 2014 sker köp till ett värde överstigande 2,5 miljarder SEK i butiker som använder Jetshop Commerce.  I november 2010 utsågs Jetshop för tredje året i följd till ett av Sveriges snabbast växande teknologiföretag av Deloitte vid Sweden 2010 Technology Fast50. Jetshop har även belönats som ett av Europas 500 snabbast växande teknologiföretag i Deloitte EMEA 500 under 2009 och 2010. Jetshop har även högsta (trippel-A) kreditbetyg enligt Soliditet.

Jetshop har ca 60 medarbetare vid kontor i Sverige, Norge & Polen.

Konsumenterna ligger helt klart före e-handelsbutikerna. Allt fler surfar oftast på en mobil men möts fortfarande av nätbutiker som inte ger en tillräckligt bra upplevelse för att få konsumenten att fullfölja sitt köp.
Christian Zanders