Jetshop + Open source = Sant

Jetshop har sedan 2003 drivit e-handeln i Norden framåt, med affärsutvecklande strategier och innovativ teknik. Nu tar Jetshop nästa steg och släpper hela utvecklingsmiljön för frontend som open source, fri för alla web designers att utveckla vidare.

Gränssnitt och design har blivit allt viktigare faktorer för bra kundundupplevelse och hög konverteringsgrad. Ett intuitivt gränssnitt som skapar samma upplevelse oavsett enhet, är grunden för en framgångsrik närvaro online. Jetshop har i samarbete med externa utvecklare och designers som ingår i Jetshop Partner Network, skapat en öppen miljö för gränssnittsutveckling. Miljön släpps nu som open source för att skapa förutsättningar för ännu snabbare utveckling.

- Sedan starten har vår ambition varit att utveckla e-handelsbranschen. Vi arbetar ständigt med att ge våra kunder rätt förutsättningar för att lyckas med sin onlineförsäljning. Genom att öppna upp för vem som helst att vidareutveckla miljön skapar vi en större frihet för både kunder och partners. De funktioner som utvecklas till enskilda projekt kan lyftas in och återanvändas i andra. Detta gör att vi kan leverera mer design och funktionalitet på mindre tid, säger Kristofer Hillhammar, Produktchef på Jetshop.

Jetshop Partner Network har i genomsnitt vuxit med 35% per år sedan 2012 och levererar 2015 över 400 designprojekt. En bra kundupplevelse oavsett enhet tillsammans med en ökad konkurrens om konsumentens uppmärksamhet ligger till grund för den tydliga trenden och en fortsatt stark tillväxt under de närmaste åren. Alla intresserade, designers och frontend-utvecklare, kan ladda ner det s.k.  repot från Bitbucket, med start idag, och vidareutveckla egna tillägg eller funktioner.

- Som utvecklare vill man ha moderna, effektiva verktyg att arbeta med och rätt förutsättningar för att snabbt genomföra de projekt man har framför sig. Vår ambition har därför varit att skapa en modulär och väldokumenterad miljö som man snabbt kan göra till sin egen. Det har varit väldigt givande att utveckla detta i samarbete med våra designpartners, säger Anders Brandt, Frontendutvecklare på Jetshop och upphovsman till den nya miljön.

Versionshantering av projekt i BitBucket ger ett bra arbetsflöde och erbjuder en snabb överblick över dom modifieringar designers gör i ramverket. Den kunskapen säkerställer att det löpande utvecklingsarbete som sker, alltid ligger i linje med kunders och designers förväntningar.

För mer information, kontakta Christian Zanders, CEO, +46 707 76 60 76, christian.zanders@jetshop.se eller läs mer på www.jetshop.se .

Jetshop utvecklar Nordens ledande e-handelssystem Jetshop Commerce. Jetshop grundades 2003 och har snabbt vuxit till att bli en ledande teknik och  kunskapspartner för digital handel. Jetshop erbjuder , e-handelsplattformar, strategisk rådgivning och digital marknadsföring. Ca  2 000 företag använder i dag Jetshop som partner för sin digitala handel.

Om oss

Jetshop utvecklar och marknadsför Nordens största e-handelssystem Jetshop Commerce. Jetshop grundades 2003 och har snabbt vuxit till en ledande partner för e-handel inom e-handelssystem, strategisk rådgivning, finansiella tjänster samt tjänster inom digital marknadsföring för att utveckla kundernas handel och kundrelationer. 3 000 företag använder i dag system levererade av Jetshop. Under 2013 sker köp till ett värde överstigande 2 miljarder SEK i butiker som använder Jetshop Commerce. I november 2010 utsågs Jetshop för tredje året i följd till ett av Sveriges snabbast växande teknologiföretag av Deloitte vid Sweden 2010 Technology Fast50. Jetshop har även belönats som ett av Europas 500 snabbast växande teknologiföretag i Deloitte EMEA 500 under 2009 och 2010. Jetshop har även högsta (trippel-A) kreditbetyg enligt Soliditet. Jetshop har ca 60 medarbetare vid sina verksamheter i Sverige, Norge & Polen

Vår ambition har varit att skapa en modulär och väldokumenterad miljö.
Anders Brandt, Frontendutvecklare, Jetshop
Vi kan nu leverera mer design och funktionalitet på kortare tid.
Kristofer Hillhammar, CPO, Jetshop