• Jetshop/

Jetshop förvärvar E-butik – skapar den största plattformen för e-handel i Norden

Göteborgsföretaget Jetshop meddelar idag att företaget förvärvar E-butik i Norden AB genom ett kontant köp av samtliga aktier. Förvärvet är ett viktigt steg i Jetshops tydligt satta mål att bli störst i Norden inom e-handel. I och med förvärvet av E-butik i Norden AB kommer en tredjedel av Sveriges webbutiker att drivas av Jetshop.

Dagens förvärv innebär att E-butiks cirka 1 100 kunder och Jetshops cirka 2 000 kunder kommer att få utökad kundtjänst och snabbare utveckling av e-handelssystem och kringliggande tjänster. I och med affären sysselsätter Jetshop drygt 60 medarbetare vid kontoren i Göteborg, Södertälje, Växjö och Wroclaw, Polen.

­   - Jetshop är i och med förvärvet av E-butik idag den klart största leverantören av e-handelssystem i Norden och räknar med fortsatt kraftig tillväxt, säger Christian Zanders, VD för Jetshop. Efterfrågan inom detaljhandeln efter e-handelssystem, nya betalningssystem och nya marknadsföringstjänster ökar kraftigt som en konsekvens av e-handelns snabba tillväxt.

Totalt genomförs köp för lite drygt 2 miljarder kronor på Jetshops plattform under 2013, vilket motsvarar 6-7 procent av den totala näthandeln i Sverige. Köpet av E-butik gör Jetshop till störst i Norden inom e-handelssystem. Enbart i Sverige står Jetshop för ca en tredjedel av alla nu aktiva webbutiker. Från ett hundratal större kunder som ICA, Bilia, Gröna Lund, Joy och Sailracing till tusentals mindre aktörer.

­   - Jetshop och E-butik har utvecklats sida vid sida sedan e-handelns begynnelse, förklarar Tim Svensson, VD för E-butik i Norden AB. Att vi nu förenar oss är vårt sätt att tillmötesgå en ökande efterfrågan och dagens nya detaljhandel. Vi är både stolta och glada för såväl våra kunder som medarbetare att vi nu är förenade.

E-handeln växer så det knakar, och beräknas enligt HUI omsätta mellan cirka 60-90 miljarder kronor inom de närmaste fem åren. Denna dramatiska tillväxt ställer stora krav på detaljhandeln, men ger också en enorm potential för aktörer inom e-handelsområdet att hjälpa den traditionella handeln att ställa om till en ny typ av handel.

Ett steg i fortsatt tillväxt
Jetshop har sedan 2005 haft en årlig tillväxttakt på 35 procent. Förra året förvärvade Jetshop Releware, ett företag inom digital marknadsföring, och 2008 förvärvades Optima Partner AS i Norge. Jethop planerar nu att öka förvärvs- och tillväxttakten ytterligare under de närmaste åren. Bolaget planerar också för en börsintroduktion under våren 2015.

- Vårt mål är att vara den självklara partnern för e-handelssystem och kringliggande tjänster för den nya detaljhandeln, säger Christian Zanders.

Jetshop utvecklar och marknadsför Nordens största e-handelssystem Jetshop Commerce.  Jetshop grundades 2003 och har snabbt vuxit till en ledande partner för e-handel inom e-handelssystem, strategisk rådgivning, finansiella tjänster samt tjänster inom digital marknadsföring för att utveckla kundernas handel och kundrelationer. 3 000 företag använder i dag system levererade av Jetshop. Under 2013 sker köp till ett värde överstigande 2 miljarder SEK i butiker som använder Jetshop Commerce.  I november 2010 utsågs Jetshop för tredje året i följd till ett av Sveriges snabbast växande teknologiföretag av Deloitte vid Sweden 2010 Technology Fast50. Jetshop har även belönats som ett av Europas 500 snabbast växande teknologiföretag i Deloitte EMEA 500 under 2009 och 2010. Jetshop har även högsta (trippel-A) kreditbetyg enligt Soliditet.

Jetshop har ca 60 medarbetare vid kontor i Sverige, Norge & Polen.